Våre Veger
30.09.2017
Endelig står hele den nye mellomriksvegen mellom Kirkenes og riksgrensen til Russland ferdig. Traseen på ti kilometer er bygget i to etapper. Siste etappe omfatter også juvelen i prosjeketet, den 120 meter lange Bøkfjordbrua i stål.
Selv om Storskog og riksgrensen mot Russland i Øst-Finnmark har blitt mest kjent for flykningetrafikken, har grenseovergangen helt siden glasnost-tiden på 80-tallet vært en populær strekning for både privatreiser og næringstrafikk.
Åpningen 28. september markerte at den siste parsellen på litt over to kilometer på norsk side er ferdig, og at en siste parsell på russisk side på 17 kilometer også er ferdig. For trafikantene på strekningen Kirkenes-Murmansk er vegstandarden blitt en helt annen enn for noen år siden.
Politikk påvirker grensetrafikken - Men trafikken er blitt lavere enn det som lå i prognosene da vegen ble vedtatt, forteller prosjektleder Kåre Ramberg i Statens vegvesen.
- Da pekte prognosene veldig oppover.
Økt handel og næringsvirksomhet på tvers av landegrensene gjorde at den gamle vegstrekningen ikke var dimensjonert for trafikkveksten, sier han.
- Men den positive utviklingen på begynne
Gå til medietÅpningen 28. september markerte at den siste parsellen på litt over to kilometer på norsk side er ferdig, og at en siste parsell på russisk side på 17 kilometer også er ferdig. For trafikantene på strekningen Kirkenes-Murmansk er vegstandarden blitt en helt annen enn for noen år siden.
Politikk påvirker grensetrafikken - Men trafikken er blitt lavere enn det som lå i prognosene da vegen ble vedtatt, forteller prosjektleder Kåre Ramberg i Statens vegvesen.
- Da pekte prognosene veldig oppover.
Økt handel og næringsvirksomhet på tvers av landegrensene gjorde at den gamle vegstrekningen ikke var dimensjonert for trafikkveksten, sier han.
- Men den positive utviklingen på begynne