Våre Veger
12.10.2023
Nesten årvisst renner finstoff ned i grøftene, og massene glir ut. Nå satser Vegvesenet på at dreneringsgrøfter i skjæringene vil løse problemene.
NY FIREFELTS E16 på denne strekningen vest for Kongsvinger var ferdig i 2014. Her går nyveien i skjæring gjennom noen hundre meter av Fuluåsen, som stort sett består av knallhard morene.
Men da morenen hadde vært utsatt for vær og vind en tid så begynte ting å skje. Finstoffet ble vasket ut og ned i veigrøftene, og i deler av skråningene kunne massene begynne å gli ut. Veien har vært innsnevret flere ganger på grunn av forskjellige tiltak for å bøte på problemene.
Bygger flere renner
I vår skjedde dette i nordøstre skjæring i Fuluåsen: Overflaten gled ut på fire steder i en dybde av en halv meter eller så.
- Nå bygger vi renner for å drenere skråningen bed
Gå til medietMen da morenen hadde vært utsatt for vær og vind en tid så begynte ting å skje. Finstoffet ble vasket ut og ned i veigrøftene, og i deler av skråningene kunne massene begynne å gli ut. Veien har vært innsnevret flere ganger på grunn av forskjellige tiltak for å bøte på problemene.
Bygger flere renner
I vår skjedde dette i nordøstre skjæring i Fuluåsen: Overflaten gled ut på fire steder i en dybde av en halv meter eller så.
- Nå bygger vi renner for å drenere skråningen bed