AddToAny

Slik står slaget om veitransporten i Europa

Europeisk fagbevegelse frykter at EU-forslag om nye regler for veitransport av gods og passasjerer vil gi mer sosial dumping og farligere veier, men det første slaget ble likevel vunnet.
De nye lovforslagene fra EU-kommisjonen tar for seg kommersiell veitransport av både gods og passasjerer og vil være den største endringen i transportregler i EU noensinne. Målet har vært å harmonisere regelverk for veitransporten når det gjelder blant annet miljø, konkurranseevne, etablering og sjåførenes arbeidsvilkår.

MOBILITETSPAKKER
Lovforslagene har vært samlet i tre pakker som har blitt kalt EUs mobilitetspakke 1, 2 og 3. Den første kom i slutten av mai 2017 og hadde forslag til blant annet kjøre- og hviletidsbestemmelser og regulering av kabotasjekjøring for godstransport. Sistnevnte er et begrep for transport mellom to steder i ett land, utført av en transportør fra et annet land. Den første pakken inneholder også standarder for utslipp fra tunge kjøretøy, forslag til systemer for veiprising og et felles europeisk bompengesystem. I tillegg kommer regler for utstasjonering av sjåfører, med andre ord hvilket lands lønns- og arbeidsvilkår som skal gjelde når sjåføren kjører i et annet land i hjemlandet eller der oppdragsgiveren har base.

KABOTASJEKJØRING
Den andre mobilitetspakken kom i november 2017 og tok blant annet for seg regler for busstransport, samt forslag til utslippskrav for biler og varebiler. Den siste pakken ble lansert i mai i fjor og handler mest om trafikksikkerhet, miljøkrav og digitalisering av fraktdokumenter.
I vesteuropeiske land har det vært stor misnøye særlig med kabotasjeregelverket for godstransport på vei. Dagens regelverk åpner for at det i løpet av en
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra Magasinet for fagorganiserte

Alle industriarbeidere får minst 7 kroner mer i timen, og lavtlønte 3,50 i tillegg etter at Fellesforbundet og Norsk Industri ble enige. Ramma for oppgjøret er 5,2 prosent.
Det er flott at Hongkong-konvensjonen endelig er vedtatt, mener Fellesforbundets Mohammad Afzal: - Men nå gjelder det å følge med på at den blir fulgt opp.
- Det er opp til oss lokalt å sørge for at lønnsoppgjøret ender med et godt resultat, sier klubbleder Stian Sagvold på Aker Solutions Verdal.
Operatører i industrien skal lett kunne ta spesialsydde moduler som øker kompetansen. Staten blir med på spleiselaget.

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt