Magasinet for fagorganiserte
21.08.2019
Europeisk fagbevegelse frykter at EU-forslag om nye regler for veitransport av gods og passasjerer vil gi mer sosial dumping og farligere veier, men det første slaget ble likevel vunnet.
De nye lovforslagene fra EU-kommisjonen tar for seg kommersiell veitransport av både gods og passasjerer og vil være den største endringen i transportregler i EU noensinne. Målet har vært å harmonisere regelverk for veitransporten når det gjelder blant annet miljø, konkurranseevne, etablering og sjåførenes arbeidsvilkår.
MOBILITETSPAKKER
Lovforslagene har vært samlet i tre pakker som har blitt kalt EUs mobilitetspakke 1, 2 og 3. Den første kom i slutten av mai 2017 og hadde forslag til blant annet kjøre- og hviletidsbestemmelser og regulering av kabotasjekjøring for godstransport. Sistnevnte er et begrep for transport mellom to steder i ett land, utført av en transportør fra et annet land. Den første pakken inneholder også standarder for utslipp fra tunge kjøretøy, forslag til systemer for veiprising og et felles europeisk bompengesystem. I tillegg kommer regler for utstasjonering av sjåfører, med andre ord hvilket lands lønns- og arbeidsvilkår som skal gjelde når sjåføren kjører i et annet land i hjemlandet eller der oppdragsgiveren har base.
KABOTASJEKJØRING
Den andre mobilitetspakken kom i november 2017 og tok blant annet for seg regler for busstransport, samt forslag til utslippskrav for biler og varebiler. Den siste pakken ble lansert i mai i fjor og handler mest om trafikksikkerhet, miljøkrav og digitalisering av fraktdokumenter.
I vesteuropeiske land har det vært stor misnøye særlig med kabotasjeregelverket for godstransport på vei. Dagens regelverk åpner for at det i løpet av en
Les opprinnelig artikkelMOBILITETSPAKKER
Lovforslagene har vært samlet i tre pakker som har blitt kalt EUs mobilitetspakke 1, 2 og 3. Den første kom i slutten av mai 2017 og hadde forslag til blant annet kjøre- og hviletidsbestemmelser og regulering av kabotasjekjøring for godstransport. Sistnevnte er et begrep for transport mellom to steder i ett land, utført av en transportør fra et annet land. Den første pakken inneholder også standarder for utslipp fra tunge kjøretøy, forslag til systemer for veiprising og et felles europeisk bompengesystem. I tillegg kommer regler for utstasjonering av sjåfører, med andre ord hvilket lands lønns- og arbeidsvilkår som skal gjelde når sjåføren kjører i et annet land i hjemlandet eller der oppdragsgiveren har base.
KABOTASJEKJØRING
Den andre mobilitetspakken kom i november 2017 og tok blant annet for seg regler for busstransport, samt forslag til utslippskrav for biler og varebiler. Den siste pakken ble lansert i mai i fjor og handler mest om trafikksikkerhet, miljøkrav og digitalisering av fraktdokumenter.
I vesteuropeiske land har det vært stor misnøye særlig med kabotasjeregelverket for godstransport på vei. Dagens regelverk åpner for at det i løpet av en