Skolelederen
27.08.2020
Det finnes mange gode ledergrupper på norske skoler.
Ledergrupper hvor medlemmene hjelper hverandre til å finne gode løsninger på store og små utfordringer, våger å være kreative sammen, bruker tiden effektivt - og støtter hverandre når det stormer som verst. Dessverre finnes det også mange eksempler på det motsatte: Gruppens medlemmer rir sine egne kjepphester i kampen om knappe midler, åpenheten i gruppen er liten fordi medlemmene frykter sanksjoner og det legges lokk på problemer og konflikter til de har vokst seg store og uhåndterlige og misnøyen blomstrer. I praksis vil de fleste ledergrupper befinne seg et eller annet sted på skalaen mellom disse ytterpunktene; de fungerer, men de har rom for forbedringer.
En god ledergruppe er ikke noe man har, men noe man skaper og som man jobber for å opprettholde over tid etter hvert som nye medlemmer kommer inn, andre forlater gruppen og omgivelser og rammebetingelser endrer seg. Men hva er det som gjør at noen ledergrupper fungerer godt - mens andre ikke gjør det?
UTFORDRENDE LEDERJOBBER
Jan Merok Paulsen er svært godt kvalifisert til å svare på dette spørsmålet. Han er utdannet lærer, har en doktorgrad i organisasjon og ledelse fra Handelshøyskolen BI og er
GJØR LEDERGRUPPEN TIL EN GOD LÆRINGSARENA
Ledergruppen bør være en kollektiv utviklingsarena for medlemmene i gruppen, mener Jan Merok Paulsen. I dette ligger at ledergruppen bør:
» Løse medlemmers individuelle lederutfordringer gjennom felles prosesser som gruppeveiledning og reflekterende team.
» Trene på kjente lederutfordringer sammen, eksempelvis krevende møter, krevende ledersamtaler og krevende eksterne prosesser.
» Drive egenlæring gjennom felles tilegnelse av forskning og fagkunnskap om skoleledelse og skoleutvikling.
» Drive innovasjonsprosesser gjennom kreativ læring.
professor i skoleledelse tilknyttet OsloMet Storbyuniversitetet, hvor han tidligere hadde ansvaret for rektorutdanningen. Han arbeider i dag primært som selvstendig næringsdrivende i oppdrag for skoler, kommuner og fylkeskommuner. Paulsen har forsket mye på ledelse i utdanningssektoren og har skrevet flere bøker og vitenskapelige artikler om temaet. Rektors ledergrupper er et tema som i særlig grad har opptatt ham og det er også tema for et av kapitlene i hans nyeste bok, Strategisk skoleledelse, som ble utgitt på Fagbokforlaget i 2019.
I boken skriver du at det er stor variasjon i hvorvidt ledergruppens potensiale realiseres. Hvorfor er det så vanskelig å få ledergrupper til å fungere godt?
- Det er flere årsaker til det. For det første er det en kompleks og krevende jobb å være leder på en skole. Hverdagen på en skole er styrt av en rekke uforutsette
Gå til medietEn god ledergruppe er ikke noe man har, men noe man skaper og som man jobber for å opprettholde over tid etter hvert som nye medlemmer kommer inn, andre forlater gruppen og omgivelser og rammebetingelser endrer seg. Men hva er det som gjør at noen ledergrupper fungerer godt - mens andre ikke gjør det?
UTFORDRENDE LEDERJOBBER
Jan Merok Paulsen er svært godt kvalifisert til å svare på dette spørsmålet. Han er utdannet lærer, har en doktorgrad i organisasjon og ledelse fra Handelshøyskolen BI og er
GJØR LEDERGRUPPEN TIL EN GOD LÆRINGSARENA
Ledergruppen bør være en kollektiv utviklingsarena for medlemmene i gruppen, mener Jan Merok Paulsen. I dette ligger at ledergruppen bør:
» Løse medlemmers individuelle lederutfordringer gjennom felles prosesser som gruppeveiledning og reflekterende team.
» Trene på kjente lederutfordringer sammen, eksempelvis krevende møter, krevende ledersamtaler og krevende eksterne prosesser.
» Drive egenlæring gjennom felles tilegnelse av forskning og fagkunnskap om skoleledelse og skoleutvikling.
» Drive innovasjonsprosesser gjennom kreativ læring.
professor i skoleledelse tilknyttet OsloMet Storbyuniversitetet, hvor han tidligere hadde ansvaret for rektorutdanningen. Han arbeider i dag primært som selvstendig næringsdrivende i oppdrag for skoler, kommuner og fylkeskommuner. Paulsen har forsket mye på ledelse i utdanningssektoren og har skrevet flere bøker og vitenskapelige artikler om temaet. Rektors ledergrupper er et tema som i særlig grad har opptatt ham og det er også tema for et av kapitlene i hans nyeste bok, Strategisk skoleledelse, som ble utgitt på Fagbokforlaget i 2019.
I boken skriver du at det er stor variasjon i hvorvidt ledergruppens potensiale realiseres. Hvorfor er det så vanskelig å få ledergrupper til å fungere godt?
- Det er flere årsaker til det. For det første er det en kompleks og krevende jobb å være leder på en skole. Hverdagen på en skole er styrt av en rekke uforutsette