Skolelederen
23.03.2021
Artikkelen er skrevet av Lars Qvortrup som er professor ved DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Aarhus Universitet og Karen Wistoft som er professor MSO ved DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Aarhus Universitet En stor gruppe barn savner støtte fra så vel lærere som foreldre og nesten alle barn savner vennene.
... Under pandemien rammes barna både med hensyn til trivsel og læring. Hva betyr nedstengningen av skolene for elevenes trivsel og læring? Er det grupper av barn som er særlig utsatt? Hvordan håndterer foreldrene det å skulle sjonglere arbeid og hjemmeskole? Og hvordan påvirker situasjonen familielivet?
Ja, hva skjer i det hele tatt med elevene når skoledagen blir erstattet av nødundervisning via en skjerm?
Nettopp dette spørsmålet har vi - sammen med en forskergruppe fra Syddansk og Aarhus Universitet - forsøkt å besvare på bakgrunn av fjorårets nedstengning, da danske skoler ble lukket fra 15. mars til 13. april 2020.
På det tidspunktet inngikk gruppen meget raskt en avtale med seks danske kommuner og sendte et spørreskjema ut til alle elever i 3. - 9. klasse og til deres foreldre. Skjemaet ble sendt ut 1. april og skulle besvares senest 20. april. Vi fikk svar fra knapt 6 000 elever og 5 000 foreldre.
Fordi spørsmålene ble besvart midt under nedstengningen, fikk vi noen svar som både var unike og autentiske om konsekvensene av nedstengningen og nødundervisningen for både elever og foreldre.
Nedenfor går vi i dybden på noen av svarene vi fikk og metodene vi benyttet. Men før vi dykker dypere ned i resultatene, vil vi gjerne presentere de viktigste resultatene i kortform.
FIRE vIKTIGE RESULTATER FRA UNDERSØKELSEN
1)Nedstengning av skolen gikk ut over elevenes sosiale trivsel: 93 prosent av respondentene var helt eller overveiende enige i at de savnet sine venner.
2)Den rammet i særlig grad en stor gruppe
Gå til medietJa, hva skjer i det hele tatt med elevene når skoledagen blir erstattet av nødundervisning via en skjerm?
Nettopp dette spørsmålet har vi - sammen med en forskergruppe fra Syddansk og Aarhus Universitet - forsøkt å besvare på bakgrunn av fjorårets nedstengning, da danske skoler ble lukket fra 15. mars til 13. april 2020.
På det tidspunktet inngikk gruppen meget raskt en avtale med seks danske kommuner og sendte et spørreskjema ut til alle elever i 3. - 9. klasse og til deres foreldre. Skjemaet ble sendt ut 1. april og skulle besvares senest 20. april. Vi fikk svar fra knapt 6 000 elever og 5 000 foreldre.
Fordi spørsmålene ble besvart midt under nedstengningen, fikk vi noen svar som både var unike og autentiske om konsekvensene av nedstengningen og nødundervisningen for både elever og foreldre.
Nedenfor går vi i dybden på noen av svarene vi fikk og metodene vi benyttet. Men før vi dykker dypere ned i resultatene, vil vi gjerne presentere de viktigste resultatene i kortform.
FIRE vIKTIGE RESULTATER FRA UNDERSØKELSEN
1)Nedstengning av skolen gikk ut over elevenes sosiale trivsel: 93 prosent av respondentene var helt eller overveiende enige i at de savnet sine venner.
2)Den rammet i særlig grad en stor gruppe