Helsefagarbeideren
23.11.2016
Under yrkes-NM fikk deltakerne bryne seg på en akutt og uforutsigbar hendelse på fotballpub. Helsepersonell bør være forberedt på å ta styringen ved slike hendelser. Det gjelder å prioritere oppgavene riktig ved å følge primærundersøkelsen.
Nils Gryting er ambulansefagarbeider og paramedic i Lillehammer, med opplæringsansvar for ambulansepersonell i regionen. Det forventes at alt helsepersonell behersker livreddende førstehjelp og undersøkelsesrekkefølgen i primærundersøkelsen, påpeker han. For å holde kompetansen ved like bør man trene minst en gang i året.
- Det som går igjen i alle situasjoner er å tenke egen sikkerhet først. Det er viktig å passe på at man ikke havner i en situasjon der man selv blir skadet. Deretter få overblikk og ta ledelse.
Hendelsen har inntruffet. Det må man forsone seg med. Nå gjelder det å forsøke å gjøre situasjonen bedre. Den største feilen man kan gjøre, er ikke å gjøre noe, forteller Gryting.
- Jeg er borte i mange veldig akutte situasjoner, da prøver jeg å tenke at skaden, eller sykdommen som personen har, den har allerede skjedd. Nå må jeg sørge for at situasjonen ikke blir verre, og aller helst bedre. Da blir den lettere å håndtere, synes jeg.
Vi kan ikke gjøre noe med det som har skjedd, men vi kan utføre viktige oppgaver for å hjelpe pasienten, og rekkefølgen vi løser oppgavene i er viktig. Etter å ha tatt hånd om egen og andres sikkerhet og fått et overblikk, starter man med første punkt i primærundersøkelsen.
A (airways) - frie luftveier
Første tiltak er alltid å kontrollere at pasienten har frie luftveier.
- Har man ikke frie lu
Gå til mediet- Det som går igjen i alle situasjoner er å tenke egen sikkerhet først. Det er viktig å passe på at man ikke havner i en situasjon der man selv blir skadet. Deretter få overblikk og ta ledelse.
Hendelsen har inntruffet. Det må man forsone seg med. Nå gjelder det å forsøke å gjøre situasjonen bedre. Den største feilen man kan gjøre, er ikke å gjøre noe, forteller Gryting.
- Jeg er borte i mange veldig akutte situasjoner, da prøver jeg å tenke at skaden, eller sykdommen som personen har, den har allerede skjedd. Nå må jeg sørge for at situasjonen ikke blir verre, og aller helst bedre. Da blir den lettere å håndtere, synes jeg.
Vi kan ikke gjøre noe med det som har skjedd, men vi kan utføre viktige oppgaver for å hjelpe pasienten, og rekkefølgen vi løser oppgavene i er viktig. Etter å ha tatt hånd om egen og andres sikkerhet og fått et overblikk, starter man med første punkt i primærundersøkelsen.
A (airways) - frie luftveier
Første tiltak er alltid å kontrollere at pasienten har frie luftveier.
- Har man ikke frie lu