Mye har hendt i bransjen siden 12. oktober i fjor, da Lantmännen-saken rullet i gang. Vi i Traktor-redaksjonen har etter beste evne forsøkt å holde deg som leser oppdatert underveis, og nå som det meste er klart, forsøker vi på en aldri så liten oppsummering.
Det nye Valtra-kartetFra 1. oktober består Valtra sitt forhandlernett av 26 ulike utsalgssteder, fra Vennesla i sør til Tana i nord. Akershus Traktor, som blir eksklusiv Valtra-forhandler i sine områder, representerer ti av disse, mens totalt tolv Eiksentre får inn Valtra, i tillegg til Massey Ferguson og Fendt.
Et av de nevnte Eiksentrene, er Agder Traktor og Maskin, som tidligere har vært Lantmännen-forhandler, men som i våres ble kjøpt av JTS AS, en av landets største traktorforhandlere. De har over tid hatt en betydelig markedsandel med Valtra - hele 32 prosent hittil i år, og det var dermed ikke så overraskende at de følger det finske traktormerket videre. Det nye Eiksenteret i Agder snapper for øvrig SK Mekaniske i Årdal i Ryfylke, servicepartneren til deres tidligere forhandlerkollega Torland Maskin på Jæren.
At det foregår konsolidering i bransjen, er heller ikke noe nytt. Gjennom årenes løp har vi sett en konsentrasjon av eierskap til forhandlere under stadig færre hender, der importselskapene selv har vært en av pådriverne.
Norske veiløsningerHos flere av Eiksentrene samles alle de tre Agco-traktormerkene som er representert i Norge, under ett tak. Dette gjelder for eksempel hos Eiksentrene i Mysen, Sarpsborg og Klepp. Det skjer til tross for Route 66-strategien til Agco, som går ut på å rendyrke distribusjonen av Massey Ferguson, for heller å samle Fendt og Valtra i en annen distribusjonskanal.
Valtra-distribusjonen ender opp med mange ulike løsninger, fra nevnte «tre merker under ett tak», der man lager nye inngangspartier med profilering av Fendt og Valtra for seg, og ansetter egne Valtra-selgere, løsninga i Møre og Romsdal der man oppfyller «Route 66» og lar ett Eiksenter konsentrere seg om Fendt og Valtra, mens det andre blir MF-eksklusivt, til rendyrkede og eksklusive Valtra-forhandlere som Akershus Traktor.
Kjempet Eik-forhandlernes sakEik-organisasjonen har lagt ned en betydelig innsats for å hegne om den «norske modellen», og i ettertid kan man vel si de har lyktes godt. Som kjent har Eiksentrene i en årrekke heller samlet MF og Fendt, og da er det kanskje ikke så rart at en overordnet strategi ikke ble tredd ned over et velfungerende system.
- Når løsninga avviker fra «Route 66», er det fordi det gagner det totale resultatet, uttalte Eik-direktør Trond Kjempekjenn underveis i prosessen.
Sett med kundene