Skolelederen
30.09.2021
Skolelederforbundet har i løpet av de siste to årene lagt fram to rapporter som begge peker på at skolen har et alvorlig rekrutteringsproblem av ledere. Dette var utgangspunktet da Skolelederforbundet inviterte til debatt i Arendalsuka.
Stortingspolitikerne Mathilde Tybring-Gjedde fra Høyre og Torstein Tvedt Solberg fra Arbeiderpartiet deltok da Skolelederforbundet inviterte til debatt i Arendal den 18. august. Det gjorde også Tor Arne Gangsø som er direktør for arbeidsliv i KS og forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet. Bakgrunnen for debatten er den urovekkende utvikling innen lederrekruttering i skolesektoren. Framtidens skole er avhengig av god skoleledelse, men mange skoler opplever rekrutteringsproblemer til rektorstillinger. Samtidig er det en stor andel av dagens mellomledere som ikke ser for seg en videre lederkarriere i skolesektoren.
FRA GALLIONSFIGUR TIL ALTMULIGMANN
Utfordringene med lederrekruttering er dokumentert i to rapporter som Skolelederforbundet har utgitt de siste to årene. Den første ble utgitt i samarbeid med Fafo og heter «Fra gallionsfigur til overarbeidet altmuligmann?» (Fafo rapport 2019:37). Forskerne fant at det er få som søker utlyste skolelederstillinger og at problemet er størst i de små kommunene. De fant også at mange skoleledere har høy arbeidsbelastning og opplever et utilfredsstillende krysspress mellom administrative, kortsiktige arbeidsoppgaver og langsiktig pedagogisk utvikling. Av de som er usikre på om de vil fortsette som skoleleder ut sin yrkeskarriere svarer 65 prosent at
Gå til medietFRA GALLIONSFIGUR TIL ALTMULIGMANN
Utfordringene med lederrekruttering er dokumentert i to rapporter som Skolelederforbundet har utgitt de siste to årene. Den første ble utgitt i samarbeid med Fafo og heter «Fra gallionsfigur til overarbeidet altmuligmann?» (Fafo rapport 2019:37). Forskerne fant at det er få som søker utlyste skolelederstillinger og at problemet er størst i de små kommunene. De fant også at mange skoleledere har høy arbeidsbelastning og opplever et utilfredsstillende krysspress mellom administrative, kortsiktige arbeidsoppgaver og langsiktig pedagogisk utvikling. Av de som er usikre på om de vil fortsette som skoleleder ut sin yrkeskarriere svarer 65 prosent at