AddToAny

Skarpseiler i turklassen

En gang var båter på 30-31 fot de store volumselgerne. Nå er Elan 31 - om ikke alene, så i alle fall blant få båter i denne størrelsen. Og det man tilbys er en skarpseilende turbåt med moderne linjer og en tradisjonell, velprøvd innredning.
Noen skjønnhetsfeil fant vi, men flere av dem er nok å tilskrive kontoen for produksjonsutvikling.

Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 16 år tilbake og funnet en test av Elan 31. Testen var publisert i nummer 3-2003, og ble skrevet og utført av Morten Jensen.

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.

Av og til glemmer man at man kun seiler i en 31-foter når man sitter til rors i Elan 31. Trykket den gir fra seg i rorkulten har mye av storbåt-følelsen i seg. Den er retningsstabil og stø på kursen, og det virker som om båten har en god balanse mellom skrogstabilitet og vekt i kjølen. Elan 31 virker kort og godt harmonisk.

Man blir imidlertid minnet om at man er i en mindre båt straks man møter litt sjø. Da vipper den om tyngdepunktet på jollevis. Det skarpe forskipet kløyver sjøen fint og betraktet utenifra er det flott å se hvordan båten skjærer seg på moderne vis frem som en kniv uten at farten reduseres nevneverdig. Men med relativt lite oppdrift i det smale forskipet, stikker den også nesa godt inn i sjøene.

Man sitter fint oppå cockpitkarmen, men det er litt trangt mot rekkevaieren. Det beste stedet for rormannen er faktisk foran løygangen. Der sitter man fint og avslappet med ryggen mot sjørekka. Uansett hvor man sitter, har imidlertid rormannen et supert overblikk over forseilet og sjøen.

Brøkdelsriggen har to salingshorn som er vinklet moderat akterover. Settingen krever stramme overvant for å få forstaget stramt. Også undervantene bør være rimelig stramme, slik at man ikke bøyer masten for mye når akterstaget strammes.

Prøvebåten var utstyrt med slovenske seil fra Victory. Storseilet var radialsydd og hadde fin form, men man skulle ikke bøye masten altfor mye før største dybde hadde en tendens til å legge seg aktenom 50%. Storseilet hadde en passe dybde, og det var forseggjort i detaljene. At de representerer et interessant alternativ til nesten halve prisen av hva andre seil koster, er hevet over tvil. Genuaen var derimot dyp og rund, og ettersom riggen på prøvebåten ikke var satt teit nok - noe som ga en del sag i forstaget - ble båtens evne til å ta høyde når vinden frisknet redusert.

Vi seilte båten i 5-7 m/sek vind, og det virket som den la seg godt til rette på en hastighet på rundt 6,0 - 6,2 knop. Båten bar genuaen fint. Skjønt, vi ble litt «overpowered» i de hardeste kastene, men ved å stå litt høyt gjennom dem, sto båten fint på bena og viste ingen tegn til å kaste styringen.

Noe av storbåtfølelsen ga Elan 31 fra seg i måten den responderte på. Falt man av en grad eller to økte farten umiddelbart, og man kunne bygge seg opp en fart som lå 0,2 knop over middelfarten (6,1). Ga man deretter litt etter for rorpresset og lot båten søke høyde, spiste den fin høyde før farten falt ca. 0,2 knop under middelfarten. På denne måten kunne man ligge og pendle mellom fart og høyde uten å bruke store rorutslag. Det

Les mer

Flere saker fra SEILmagasinet

For 15 år siden tittet danske Henrik Hansen på en brukt Granada 27, en båt populær i Danmark og i Norge. Den gangen måtte ut med ca 100 000 danske kroner for en slik båt.
SEILmagasinet 28.09.2023
Idag har det vært lette vinder over Sardiniakysten og resultatene fra Gullpokalen er snudd opp ned. Best gikk det for Kristian Nergaard, Johan Barne og Trond Solli-Sæther som med to 2.
SEILmagasinet 27.09.2023
Det er 22 båter nominert til Årets båt i Europa, og ti av dem er samlet i La Rochelle, Frankrike. Her blir det en interessant samling av nyheter, båter du kan lese mer om i tiden fremover.
SEILmagasinet 27.09.2023
Den populære Waka Waka-sommerleiren på Steilene over seks uker har også hatt stor aktivitet.
SEILmagasinet 27.09.2023
Eivind Melleby og mannskapet Joshua Rivkin (USA) er bortskjemt med topplasseringen i VM for Starbåter. I de siste verdensmesterskapene har duoen gull, sølv og bronsemedaljer fra henholdsvis 2017, 2018 og 2019.
SEILmagasinet 26.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt