Våre Veger
14.12.2020
Både kommunestyrene i Nordre Follo og Ås har sagt nei til Vegvesenets forslag til bompengeløsning for den siste etappen på E18. Prosjektleder Anne-Grete Nordahl frykter at prosjektet kan forsvinne fra neste NTP.
E18-utbyggingen mellom Retvet-Vinterbro er den siste etappen mellom svenskegrensa og Vinterbro som ennå ikke er bygget. Den lokalpolitiske behandlingen har også tidligere utsatt prosjektet. Etter at begge de berørte kommunene igjen har sagt nei til bompengeløsningen som er skissert, er det på nytt svært usikkert når prosjektet kan starte.
Den 16 kilometer lange firefeltsvegen skal gå gjennom Ås og Nordre Follo kommuner. Prosjektet er kostnadsberegnet til 7 138 millioner 2020-kroner, og er forutsatt dekket av 64 prosent statlige midler og 36 prosent bompenger.
Prosjektet er prioritert i nåværende Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2018-2029 (Meld. St. 33 (2016- 2017)), men finansieringen forutsetter at det gis tilslutning til delvis bompengefinansiert utbygging. Det krever lokal tilslutning fra både Ås og Nordre Follo
Gå til medietDen 16 kilometer lange firefeltsvegen skal gå gjennom Ås og Nordre Follo kommuner. Prosjektet er kostnadsberegnet til 7 138 millioner 2020-kroner, og er forutsatt dekket av 64 prosent statlige midler og 36 prosent bompenger.
Prosjektet er prioritert i nåværende Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2018-2029 (Meld. St. 33 (2016- 2017)), men finansieringen forutsetter at det gis tilslutning til delvis bompengefinansiert utbygging. Det krever lokal tilslutning fra både Ås og Nordre Follo