Høsten 2014 flyttet skolen inn i flunkende nye lokaler med et svært simuleringssenter.
Halvparten av utdanningen skal ifølge rammeplanen bestå av praksis. Å skaffe gode praksisplasser til alle studentene er et velkjent problem, særlig i kommunene.
Bedre læringsutbytte
- Jeg mener at simulering kan erstatte noe av praksis på sykehjem, der det kan skorte på oppfølging av studentene på grunn av sykepleiermangel. Men først og fremst vil simulering i forkant gi studentene et bedre læringsutbytte når de kommer i praksis, sier Tollefsen.
Det er godt dokumentert, påpeker hun:
- Jo mer de er forberedt for praksis, jo mindre blir risikoen for pasienten. Dessuten er ikke læringssituasjonen som for ti år siden: På sykehus er det få liggedøgn for pasientene, og i kommunene kreves det mer av sykepleierne enn før.
Blir bedre forberedt
Ifølge Tollefsen er kommunene positive:
- De ser at med simulering kan studentene følges bedre opp. I dag er ikke en student garantert å møte på en pasient som går i sjokk eller får hjerteinfarkt. Dette kan de trene på i øvingslokalene. Simulering erstatter ikke virkeligheten, men det gjør studentene mer forberedt.
- Men EU-direktivet sier nei?
- Kvalitetsrammeverket i EØS-avtalen gir andre typer føringer enn EU-direktivet. Det er ikke mulig å gi tilfredsstillende bacheloru


































































































