Bok og bibliotek
20.11.2021
God undervisning kan være en krevende øvelse, og selv om flere og flere fagbibliotekarer har undervisning som en del av sin stilling, så er det fortsatt lite konkret hjelp å få.
Så godt som alle strategier, rammeverk og emnebeskrivelser peker på hvor viktig det er at studenter kan kildekritikk og kritisk tenking, men hvem tar ansvar for å øve opp disse ferdighetene? Bibliotekarer har i årevis forsøkt å inkludere kildekritikk i sin undervisning, med temmelig moderat suksess, vil jeg tro.
Hvordan kan en bibliotekar, som i beste fall ser studentene en gang i året (og de fleste langt mindre), kunne trene studenter til dette? Det er ikke mulig slik jeg ser det. Som regel ender det med at vi viser studentene noen overfladiske strategier for å velge artikler, men noe dypere enn det er det vanskelig å komme.
Det er for all del viktig å ha kommet så langt at man har søkt på en fornuftig måte og brukt noen kriterier for å velge ut artikler, men dette er på langt nær nok til å virkelig dekke opp det som er ment i Kvalifikasjonsrammeverket.
Kvalifikasjonsrammeverket er det førende dokumentet som emnebeskrivelser, studieprogramplaner og liknende jobber ut fra. Under generell kompetanse i rammeverket står det følgende:
Generell kompetanse er å kunne anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis i ulike situasjoner i utdanning- og yrkessammenheng gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kr
Gå til medietHvordan kan en bibliotekar, som i beste fall ser studentene en gang i året (og de fleste langt mindre), kunne trene studenter til dette? Det er ikke mulig slik jeg ser det. Som regel ender det med at vi viser studentene noen overfladiske strategier for å velge artikler, men noe dypere enn det er det vanskelig å komme.
Det er for all del viktig å ha kommet så langt at man har søkt på en fornuftig måte og brukt noen kriterier for å velge ut artikler, men dette er på langt nær nok til å virkelig dekke opp det som er ment i Kvalifikasjonsrammeverket.
Kvalifikasjonsrammeverket er det førende dokumentet som emnebeskrivelser, studieprogramplaner og liknende jobber ut fra. Under generell kompetanse i rammeverket står det følgende:
Generell kompetanse er å kunne anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis i ulike situasjoner i utdanning- og yrkessammenheng gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kr