Helsefagarbeideren
21.09.2020
Det gjenstår mye før alle helsefagarbeidere får gode nok muligheter til kompetanseutvikling på arbeidsplassen.
Helsefagarbeidere spiller en nøkkelrolle i norsk helsevesen, noe koronakrisen ettertrykkelig har slått fast. Helsefagarbeiderne har stått - og står fortsatt - i førstelinjen i kampen mot viruset. Det er imidlertid fortsatt en vei å gå mange steder før helsefagarbeidere som yrkesgruppe får brukt sin kompetanse på best mulig måte, noe Deltas Hovedtillitsvalgte i Halden, Annveig Stene påpekte i et intervju i forrige nummer av Helsefagarbeideren. Det gjenstår også mye før alle helsefagarbeidere får gode nok muligheter til kompetanseutvikling gjennom videreutdanning og kompetansetilfang på arbeidsplassen.
For å møte disse utfordringene er Delta særlig opptatt av følgende aspekter:
Bedre oppgavedeling
Styrking av helsefagarbeiderens rolle og kompetanse, og å få en bedre oppgavedeling med rett person på rett plass er viktige målsetninger. Undersøkelsen som Arbeidsforskningsinstituttet AFI gjorde for Helsefagarbeidere i Delta i 2017, (Helsefagarbeidernes muligheter for utvikling og bruk av kunnskaper og ferdigheter i jobben: Rapport for Helsefagarbeidere i Delta) viser at mange helsefagarbeidere sitter med kunnskap og ferdigheter de ikke får brukt. Det oppleves ofte som vilkårlig hvilke oppgaver helsefagarbeidere og ufaglærte gjør, og mange helsefagarbeidere er frustrerte over oppgavedelingen. Hvilke oppgaver man får gjøre avhenger av hvilket skift man jobber og hvem som er ansvarlig for vak
Gå til medietFor å møte disse utfordringene er Delta særlig opptatt av følgende aspekter:
Bedre oppgavedeling
Styrking av helsefagarbeiderens rolle og kompetanse, og å få en bedre oppgavedeling med rett person på rett plass er viktige målsetninger. Undersøkelsen som Arbeidsforskningsinstituttet AFI gjorde for Helsefagarbeidere i Delta i 2017, (Helsefagarbeidernes muligheter for utvikling og bruk av kunnskaper og ferdigheter i jobben: Rapport for Helsefagarbeidere i Delta) viser at mange helsefagarbeidere sitter med kunnskap og ferdigheter de ikke får brukt. Det oppleves ofte som vilkårlig hvilke oppgaver helsefagarbeidere og ufaglærte gjør, og mange helsefagarbeidere er frustrerte over oppgavedelingen. Hvilke oppgaver man får gjøre avhenger av hvilket skift man jobber og hvem som er ansvarlig for vak