Skolelederen
22.01.2018
- Vi har fått en mer interessant skoledag, sier elevene Marte Skivik Jørgensen og Hans Jørgen Bakkehaugen. På Begby skole blir de involvert i planlegging og tilbakemelding på undervisningen - og bevisstgjort på hvordan de lærer best.
- Det er ikke alle som lærer ting på lik måte. Da er det en fordel å være med å bestemme hvordan vi skal lære ting. Nå blir vi ofte spurt om hva og hvordan vi har lyst til å lære. Vi arbeider også med mål for timen og mål for hva vi skal lære. Vi er til og med med på å lage spørsmål til prøver, forteller de to elevene Marte Skivik Jørgensen og Hans Jørgen Bakkehaugen fra 9. trinn. De er veldig godt orientert om hva elevmedvirkning innebærer.
Erfaringsutveksling og utprøving
Før vi snakker med elevene har vi samlet rektor Kristin Pedersen, undervisningsinspektør Janne Holt og lærer/trinnleder Kristian Moen til en samtale om hvilke erfaringer skolen har gjort seg. Vi er på Begby skole litt utenfor Fredrikstad sentrum. Det er en 1-10-skole med omtrent 460 elever.
- Det startet med at vi var med på Ungdomstrinn i utvikling. Vi jobbet med både regning og klasseledelse, men gnisten ble ikke tent. Vi ble imidlertid inspirert av dosent Roald Jensen fra Høgskolen i Østfold til å satse på elevmedvirkning og legge mer til rette for at elevene skulle samhandle og reflektere sammen. Personalet har fått opplæring, og Jensen har veiledet skolen etter at Ungdomstrinn i utvikling ble avsluttet. Nå har vi jobbet med dette i nærmere tre år, sier inspektør Janne Holt.
Jensen har bidratt både i forhold til hele personalgruppa og det utvidete lederteamet som består av rektor, inspektør og tre trinnleder
Gå til medietErfaringsutveksling og utprøving
Før vi snakker med elevene har vi samlet rektor Kristin Pedersen, undervisningsinspektør Janne Holt og lærer/trinnleder Kristian Moen til en samtale om hvilke erfaringer skolen har gjort seg. Vi er på Begby skole litt utenfor Fredrikstad sentrum. Det er en 1-10-skole med omtrent 460 elever.
- Det startet med at vi var med på Ungdomstrinn i utvikling. Vi jobbet med både regning og klasseledelse, men gnisten ble ikke tent. Vi ble imidlertid inspirert av dosent Roald Jensen fra Høgskolen i Østfold til å satse på elevmedvirkning og legge mer til rette for at elevene skulle samhandle og reflektere sammen. Personalet har fått opplæring, og Jensen har veiledet skolen etter at Ungdomstrinn i utvikling ble avsluttet. Nå har vi jobbet med dette i nærmere tre år, sier inspektør Janne Holt.
Jensen har bidratt både i forhold til hele personalgruppa og det utvidete lederteamet som består av rektor, inspektør og tre trinnleder