Våre Veger
29.06.2016
Saltvann i fortauene har ødelagt armeringen flere steder på Fredrikstad bru. Dermed blir det ekstraarbeid når brua nå rehabiliteres.
- Vi var klar over problemet. Men det var først etter at vi fjernet betongen at vi så at det er betydelig større skader enn vi trodde, forteller Vegvesenets byggeleder Stein Andersen.
Men selv med ekstraarbeid holder prosjektet seg innenfor budsjettet. Entreprenør Consolvo fikk tilslaget på kontrakten med et anbud på rundt 102 millioner kroner (eks. mva. ) - og det var en del rimeligere enn det opprinnelige anslaget.
Ingen membran under fortauene Skadene har oppstått slik: Opprinnelig er det 1,4 meter brede fortau på hver side av brua. Fra byggeåret 1957 til 1970-tallet kjørte bilene på betongdekke på brua, mens fortauene besto av et pukklag med asfalt oppå. Så ble vegbanen asfaltert, og det ble lagt en membran mellom asfalten og betongen. Men fortauene fikk ingen membran, og så begynte vegsaltingen å gripe om seg. Resultatet er at klorider har trengt inn i fortauene, og har seget ned
Gå til medietMen selv med ekstraarbeid holder prosjektet seg innenfor budsjettet. Entreprenør Consolvo fikk tilslaget på kontrakten med et anbud på rundt 102 millioner kroner (eks. mva. ) - og det var en del rimeligere enn det opprinnelige anslaget.
Ingen membran under fortauene Skadene har oppstått slik: Opprinnelig er det 1,4 meter brede fortau på hver side av brua. Fra byggeåret 1957 til 1970-tallet kjørte bilene på betongdekke på brua, mens fortauene besto av et pukklag med asfalt oppå. Så ble vegbanen asfaltert, og det ble lagt en membran mellom asfalten og betongen. Men fortauene fikk ingen membran, og så begynte vegsaltingen å gripe om seg. Resultatet er at klorider har trengt inn i fortauene, og har seget ned


































































































