Våre Veger
09.06.2022
Det klabber for Nye Veier mellom Tvedestrand og Bamble. Så langt har selskapet svidd av 200 milloner på prosjektering av strekningen. Nå rykker de tilbake til start for en ny planprosess sammen med et nytt konsulentselskap.
DEN 54 KILOMETER lange strekningen på E18 Tvedestrand-Dørdal går gjennom de seks kommunene Bamble, Kragerø, Gjerstad, Risør, Vegårshei og Tvedestrand i fylkene Agder og Vestfold og Telemark.
For E18 Dørdal-Grimstad ble det i mars 2018 satt ned en interkommunal planleggingsgruppe (IKP) med representanter for hver av kommunene og fylkene. Et genialt sjakktrekk for å effektivisere kommunenes arbeid fram mot vedtak av reguleringsplaner. Ordfører i Risør, Per Kr. Lunden, ble valgt til leder - en rolle han fortsatt har.
Nye Veier ønsket å se restparsellene på E18 gjennom daværende Aust-Agder og Telemark fylker som et samlet planleggingsprosjekt. Håpet var en ferdig kommunedelplan i 2019. Deretter raske reguleringsplanvedtak i hver enkelt kommune. Helt slik gikk det ikke.
Skylder på kommunene
For Tvedestrand-Bamble var forslag til reguleringsplan ute til offentlig ettersyn og høring høsten 2021. Prislappen var rundt 3,5 milliarder høyere enn de 11,35 milliardene (2020kr.) som var avsatt i bompengeproposisjonen. Økningen skyldes kommunale krav og innsigelser fra statsforvalteren i Agder, Agder fylkeskommune, Statens vegvesen og NVE.
Da
Gå til medietFor E18 Dørdal-Grimstad ble det i mars 2018 satt ned en interkommunal planleggingsgruppe (IKP) med representanter for hver av kommunene og fylkene. Et genialt sjakktrekk for å effektivisere kommunenes arbeid fram mot vedtak av reguleringsplaner. Ordfører i Risør, Per Kr. Lunden, ble valgt til leder - en rolle han fortsatt har.
Nye Veier ønsket å se restparsellene på E18 gjennom daværende Aust-Agder og Telemark fylker som et samlet planleggingsprosjekt. Håpet var en ferdig kommunedelplan i 2019. Deretter raske reguleringsplanvedtak i hver enkelt kommune. Helt slik gikk det ikke.
Skylder på kommunene
For Tvedestrand-Bamble var forslag til reguleringsplan ute til offentlig ettersyn og høring høsten 2021. Prislappen var rundt 3,5 milliarder høyere enn de 11,35 milliardene (2020kr.) som var avsatt i bompengeproposisjonen. Økningen skyldes kommunale krav og innsigelser fra statsforvalteren i Agder, Agder fylkeskommune, Statens vegvesen og NVE.
Da