Skolelederen
21.10.2019
Fra ord til handling: Bør kvaliteten av skoleeiers utviklingsstøtte til rektorene i vårt skolesystem forbedres?
Under høstens Arendalsuke ble Skolelederforbundets rapport, «Hvordan øke skoleeiers utviklingsstøtte til rektorene? - En analyse av dynamikken i lærende ledergrupper hos skoleeiere», presentert av Jan Merok Paulsen og undertegnede, fulgt av en paneldebatt og deretter plenumsdiskusjon. I Skolelederen nr. 6, i år (s. 4-5), er rapporten grundig presentert av Skolelederens redaktør, Tormod Smedstad. Dette innlegget er ment som en utdyping av artikkelen i Skolelederen, på et område som bare ble generelt behandlet i Smedstads artikkel.
ARBEIDSPROSESS FOR Å STYRKE SAMARBEIDET
På grunnlag av analysene ble det i rapportens siste del foreslått en arbeidsprosess som skoleeier og rektorer kunne følge for å styrke samarbeidet i skoleledernes ledergrupper: 1. Start med ledergruppens møteforberedelser ? 2. Prioriter målorientering på ledermøtene ? 3. Stimulér kunnskapsdelingen på ledermøtene ? 4. Arbeid systematisk med ledergruppens innflytelse i kommunen. I enkleste versjon kan en skoleleder gjennomføre denne arbeidsprosessen ved å sette hvert av de fire punktene opp på dagsorden i fire påfølgende ledermøter, hvor man kan diskutere egen situasjon og utveksle tanker om forebedringsmuligheter der hvor man mener det måtte være behov for det.
I diskusjonen som fulgte presentasjonen av rapporten i Arendal, fremkom det en kritisk kommentar som aktualiserer et grunnleggende spørsmål: Var dette egentlig en viktig undersøkelse? Eller spissformulert: «Mener Skolelederforbundets ledelse virkelig at vi som kompetente rektorer trenger å forbedre oss på en så elementær ferdighet so
Gå til medietARBEIDSPROSESS FOR Å STYRKE SAMARBEIDET
På grunnlag av analysene ble det i rapportens siste del foreslått en arbeidsprosess som skoleeier og rektorer kunne følge for å styrke samarbeidet i skoleledernes ledergrupper: 1. Start med ledergruppens møteforberedelser ? 2. Prioriter målorientering på ledermøtene ? 3. Stimulér kunnskapsdelingen på ledermøtene ? 4. Arbeid systematisk med ledergruppens innflytelse i kommunen. I enkleste versjon kan en skoleleder gjennomføre denne arbeidsprosessen ved å sette hvert av de fire punktene opp på dagsorden i fire påfølgende ledermøter, hvor man kan diskutere egen situasjon og utveksle tanker om forebedringsmuligheter der hvor man mener det måtte være behov for det.
I diskusjonen som fulgte presentasjonen av rapporten i Arendal, fremkom det en kritisk kommentar som aktualiserer et grunnleggende spørsmål: Var dette egentlig en viktig undersøkelse? Eller spissformulert: «Mener Skolelederforbundets ledelse virkelig at vi som kompetente rektorer trenger å forbedre oss på en så elementær ferdighet so