Skolelederen
10.12.2018
Hvordan styrke barns karakterdannelse så de blir robuste i en uforutsigelig verden? spurte den danske psykologen Per Schultz Jørgensen på konferansen Kvalitet i SFO.
Per Schultz Jørgensen er dansk barnehagelærer, psykolog, forfatter og professor. Hva er et godt liv for barn? - Det er å styrke barnets karakter ved å gi dem struktur og ansvar. De må lære å bære sin pose selv, sier han.
10
Livsmestring og karakterdannelse
Vi skal styrke barns karakterdannelse i en litt skremmende verden med store utfordringer.
- Barn har bruk for positive verdier. Vi skal ikke gi dem et falskt bilde av verden, men gi dem en tro på at de kan bidra til å skape en bedre verden, forklarer Jørgensen Det første punktet Jørgensen trekker fram er trivsel. Barn skal trives: Jeg gleder meg til å gå i barnehagen! Gleder meg til å gå på skolen! - Det er fire faktorer i skoletrivsel. Det er venner, ha det godt med lærerne, å bli backet opp av mor og far og ha en trygg fornemmelse av å bli møtt av noen som holder av deg. Det er et viktig krav å bli møtt med positive forventninger, å bli holdt om og holdt av.
- Dyktighet er også et element. Men vi dyrker læring og måling ut over sin bæreevne! Det blir for mye fokus på kvantitativ dyktighet. Å lære for læringens egen skyld er ikke nok. Barn må ha perspektiv og engasjement.
Sosiale kompetanser
De første 2-3 år er kjærlighet avgjørende for tilknytning til andre mennesker. Kjærlighet er viktig, men ikke tilstrekkelig. Man må gi noe mer; struktur. Et indre kompass for å holde retning. Det må du ha hjelp til fra du er 2-3 år. Det handler om karakterdannelse og ansvarsoppdragelse, og det får du ved å møte barnet i følelsene sine uten å frata dem ansvaret for eget liv og fellesskapet.
Jørgensen brukte et eksempel som sa mye om hvilken holdning en bør møte et barn med. Det er fr
Gå til mediet10
Livsmestring og karakterdannelse
Vi skal styrke barns karakterdannelse i en litt skremmende verden med store utfordringer.
- Barn har bruk for positive verdier. Vi skal ikke gi dem et falskt bilde av verden, men gi dem en tro på at de kan bidra til å skape en bedre verden, forklarer Jørgensen Det første punktet Jørgensen trekker fram er trivsel. Barn skal trives: Jeg gleder meg til å gå i barnehagen! Gleder meg til å gå på skolen! - Det er fire faktorer i skoletrivsel. Det er venner, ha det godt med lærerne, å bli backet opp av mor og far og ha en trygg fornemmelse av å bli møtt av noen som holder av deg. Det er et viktig krav å bli møtt med positive forventninger, å bli holdt om og holdt av.
- Dyktighet er også et element. Men vi dyrker læring og måling ut over sin bæreevne! Det blir for mye fokus på kvantitativ dyktighet. Å lære for læringens egen skyld er ikke nok. Barn må ha perspektiv og engasjement.
Sosiale kompetanser
De første 2-3 år er kjærlighet avgjørende for tilknytning til andre mennesker. Kjærlighet er viktig, men ikke tilstrekkelig. Man må gi noe mer; struktur. Et indre kompass for å holde retning. Det må du ha hjelp til fra du er 2-3 år. Det handler om karakterdannelse og ansvarsoppdragelse, og det får du ved å møte barnet i følelsene sine uten å frata dem ansvaret for eget liv og fellesskapet.
Jørgensen brukte et eksempel som sa mye om hvilken holdning en bør møte et barn med. Det er fr