AddToAny

Robotaxier - et mulig mareritt for nullvekstmålet

Robotaxier - slike som Tesla-sjef Elon Musk forventer i trafikk neste år - kan bety mer bilbruk og for Norges del undergrave målsettingen om at persontransportveksten i byområder skal tas med kollektivtrafikk samt sykkel og gange,
poengterer artikkelforfatterne. Ikke desto mindre ser de at robotaxier kan være positive for samfunnet.

Tesla-sjef Elon Musk ser for seg at selvkjørende taxier kan komme på markedet rundt om i verden allerede neste år, og at man da kan tilby skyss i robotaxi for en pris tilsvarende omkring én krone per kilometer.

Denne artikkelen handler om mulige effekter av robotaxier på transportetterspørselen i Oslo/Akershus og hvordan slike selvkjørende, førerløse taxier kan komme i konflikt med nullvekstmålet for byområder.

Mandag 22. april var Tesla Autonomy Day, arrangert ved Tesla-hovedkvarteret i Palo Alto i California, der Elon Musk og kolleger visste fram teknologien bak Teslas visjon om førerløs bilkjøring.

Hele seansen - som kan sees på YouTube her - gikk ut på å vise hvor langt Tesla har kommet med å tilby hel-autonom kjøring, det vil si kjøring uten noen som helst hjelp av mennesker.

Som del av «masterplanen» vil man være klar med hel-autonomi på alle typer veier i år og - gitt godkjenning fra berørte myndigheter - slippe løs robotaxier neste år. Se skjermdump nedenfor.

Figur 1: Skjermdump fra presentasjonen på Teslas Autonomy Day

Robotaxier innebærer at man -

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt