AddToAny

Rektors arbeidssituasjon: Energigivere og belastningsfaktorer

Rektors arbeidssituasjon: Energigivere og belastningsfaktorer
Høy turnover blant rektorene i grunnskolen og utfordringer med rekruttering av rektorer er et internasjonalt problem som også gjør seg gjeldende i Norge. Mellom 40 % og 70 % av rektorene opplever arbeidet som stressende.
Internasjonal skoleforskning vitner om at rektorene i skolen har en avgjørende rolle når det gjelder å forme og utvikle klimaet og læringsmiljøet i skolen (Kelehear, 2004; Wang mfl., 2019). En studie av 650 lærere i Israel viser for eksempel at rektorene, gjennom sine prioriteringer og vurderinger, har innflytelse på lærernes praksis og mål for arbeidet (Butler og Shibaz, 2019). Skolen trenger derfor rektorer som har god og bred pedagogisk kompetanse, som er motivert for oppgaven, som har forventning om å mestre den og som har overskudd og engasjement i det daglige arbeidet.
Samtidig viser internasjonal forskning at rektorrollen har endret seg betydelig over en periode på 20-30 år, og at mange rektorer opplever rollen som stressende. Rollen har endret seg fra å ha hovedvekten på administrative oppgaver til et tydeligere ansvar for pedagogisk ledelse. Med pedagogisk ledelse forstår jeg en ledelse som arbeider for å legge forholdene til rette for et best mulig læringsmiljø, både faglig og sosialt. Rektorene har for eksempel fått et tydelig ansvar for utvikling av mål og visjoner for virksomheten, ansvar for lærernes og elevenes læring og for skolens læringsmiljø (Hallinger mfl., 2018). Utdanningsdirektoratet (2020) tydeliggjør også at rektorene har det overordnede ansvaret for elevenes læring og for å legge til rette for gode læringsprosesser i skolen.
Ansvaret for pedagogisk ledelse kommer på toppen av en rekke andre oppgaver. Hallinger og Murphy (2012, s. 10) beskriver rektorenes hverdag som en uforutsigbar «... stream of brief, fragmented, problem-oriented interactions, most of which are initiated by others.»
Mens noen rektorer kan oppleve ansvaret som stimulerende og engasjerende, viser internasjonal forskning at mange opplever rektorrollen som stressende.
En undersøkelse av 898 rektorer i Irland (Darmody og Smyth, 2011) viste for eksempel av 70 % av rektorene opplevde mye eller svært mye stress i arbeidet. En undersøkelse i New Zealand (Cubitt og Burt, 2002) viste også at 89 prosent av rektorene karakteriserte arbeidet som stressende. Andre undersøkelser viser noe lavere nivå av stress. En undersøkelse av 250 rektorer i England viser for eksempel at 43 % av et utvalg på 250 rektorer rapporterte høy grad av stress i arbeidet (Phillips, Sen og McNamee, 2007).
Disse studiene viser en internasjonal tendens til at rektorrollen oppleves som stressende. Det aktualiserer flere spørsmål som var utgangspunktet for en undersøkelse av rektorer i Norge (se også Skaalvik 2020 a, b, c ,d):
1. Finner vi samme nivå av opplevd stress blant rektorene i Norge som det vi finner i den internasjonale forskningen?
2. Hva er det som motiverer rektorene for rektorrollen i en tid da denne rollen gradvis har blitt mer krevende?
3. Hva er det som oppleves som belastende og energitappende i rektorrollen og hva er det som oppleves som motiverende og engasjerende? 4. Hva er sammenhengen mellom rektorenes arbeidsmiljø og deres opplevelse av stress, utmattelse, trivsel og ønske om å slutte som rektor?
TEORETISK GRUNNLAG
Det teoretiske utgangspunktet for denne undersøkelsen var en modell utviklet av Demeroti, Bakker, Nachreinar og Schaufeli (2001). Modellen blir kalt JD-R modellen (the Job Demands-Resourses Model). Modellen bygger på en forutsetning om at det i alle yrker finnes både belastningsfaktorer ( job demands) og muligheter og ressurser (resources). Modellen er vist i figur 1.

Belastningsfaktorer refererer til fysiske, sosiale, og organisatoriske aspekter ved arbeidet som over tid blir så krevende at det kan bli helseskadelig. Et viktig poeng er at utfordringer i seg selv ikke trenger å være negativt, men kan bli stressende når det kreves vedvarende høy innsats, stilles krav som er vanskelig å innfri eller som medfører ubehag.
Eksempler på belastningsfaktorer er vedvarende høy arbeidsmengde og høyt tempo, konflikter, og uklar rolleoppfatning.

Jobb-ressurser refererer til fysiske, sosiale, psykologiske og organisatoriske aspekter ved jobben som (a) hjelper til å få arbeidet gjort og nå målet, (b) reduserer stress, eller (c) stimulerer til personlig vekst, læring og utvikling. Eksempler på jobbressurser er positive og støttende sosiale miljø, autonomi og kompetente medarbeidere.

JD-R modellen beskriver også to relativt uavhengige prosesser. (a) En helseskadelig prosess hvor store belastningsfaktorer over tid leder til stress, utmattelse og andre symptomer på sviktende helse, og (b) en motivasjonsfremmende prosess hvor gode jobb-ressurser over tid leder til trivsel og engasjement i arbeidet. Begge disse prosessene kan dernest få konsekvenser for bedriften eller organisasjonen, for eksempel i form av lojalitet, hvordan bedriften omtales, innsats og turnover.

UNDERSØKELSEN
Undersøkelsen ble gjennomført som en survey hvor et utvalg rektorer besvarte et elektronisk spørreskjema. Utvalget bestod av 447 rektorer i grunnskolen og videregående skole i seks fylker i Norge. Noen resultater fra undersøkelsen er tidligere publisert i internasjonale tidsskrift (Skaalvik, 2020b,c,d) og i boka Ledelse innenfra (Skaalvik, 2020a). Her skal jeg repetere noen av resultatene og bidra men noen nye analyser.

STRESS
Rektorenes opplevelse av stress er ikke publisert tidligere. Stress ble registrert ved å la rektorene ta stilling til to utsagn: «Jeg opplever mye stress i arbeidet som rektor» og «Arbeidet som rektor
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

En dansk undersøkelse viser at det er et markant fall i hvor mye barn og unge er fysisk sammen med jevnaldrende venner.
Skolelederen 15.02.2023
? Tid: 26 - 27. april 2023 ? Sted: Scandic Oslo Airport Hotel fra 26. - 27. april 2023. ? Pris for medlemmer av Skolelederforbundet: 3.300 kroner. Pris for ikke-medlemmer: 4 300 kroner.
Skolelederen 15.02.2023
Barn fra lavere sosiale lag faller oftere gjennom i skole og arbeidsliv. Nå setter regjeringen ned en ekspertgruppe som skal se på hvordan barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller.
Skolelederen 15.02.2023
André Løvaas har vært hovedtrener for det norske Baker og konditorlandslaget. Nå er det lærlingene i Åpent bakeri som får nyte godt av kunnskapen hans. I tillegg til bakerfaget er det særlig to ting han lærer dem: At de må ta ansvar for egen læring og at de må våge å gjøre feil.
Skolelederen 15.02.2023
92 prosent av førsteklassingene deltar nå i skolefritidsordningen (SFO), en økning fra 83 prosent høsten 2021.
Skolelederen 15.02.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt