Kjøttbransjen
19.08.2021
Mange tvister mellom privatpersoner, profesjonelle parter eller i forbrukerforhold springer ut av at kontrakter brytes. Det kan dreie seg om at differensial på bil må byttes ut, selv om man ble lovet av selger at bilen var solid.
Det kan handle om at innkjøpte rundballer har mugg på, eller at den nyinnkjøpte kajakken viste seg å være lekk. I forbindelse med mangelsoppfølgingen i denne type saker, opplever vi ofte at aktørene ikke vet forskjellen på reklamasjon og foreldelse. Dette kan få store økonomiske konsekvenser.
Reklamasjon
Dersom en kjøper mener at selger ikke har levert i tråd med det som var avtalt må han reklamere. En reklamasjon er en beskjed til sin kontraktspart om at avviket ved det leverte påberopes som et kontraktsbrudd.
Vi finner regler om reklamasjon spredt omkring i lovgivningen og i standardkontraktene som gjelder for entreprise. Både lovgivingen og standardkontraktene opererer med to reklamasjonsfrister: En relativ reklamasjonsfrist o
Gå til medietReklamasjon
Dersom en kjøper mener at selger ikke har levert i tråd med det som var avtalt må han reklamere. En reklamasjon er en beskjed til sin kontraktspart om at avviket ved det leverte påberopes som et kontraktsbrudd.
Vi finner regler om reklamasjon spredt omkring i lovgivningen og i standardkontraktene som gjelder for entreprise. Både lovgivingen og standardkontraktene opererer med to reklamasjonsfrister: En relativ reklamasjonsfrist o