Les debattinnlegget: NHOs klimaregnskap er to skritt frem og ett tilbake
Oppdraget ble gitt som en reaksjon på en presentasjon holdt av Aall under en reiselivskonferanse i Lom, der han hevdet at utslipp fra norsk reiseliv var på 11,0 millioner CO2-ekvivalenter i 2015, og «nesten» like stort som oljesektoren. Aall hadde hverken med cruise eller passasjertrafikk i sine beregninger, slik at hans anslag fremskrevet til 2018 var på cirka 13 millioner tonn CO2-ekvivalenter.
Konklusjonen i Stakeholders rapport er at utslippet knyttet til norsk reiseliv i 2018 var på 3,6 millioner tonn CO2. Langt lavere enn Aalls tall, men likevel betydelige i norsk sammenheng. Rapporten viste også at det har vært en vekst på 31 prosent mellom 2012 og 2018. Det er så vidt vi vet første gang det er laget en slik samlet fremstilling over flere år.
Ikke rart vi hadde behov for å undersøke utslippene fra hele sektoren
Luftfart er den viktigste CO2-kilden. Men også utslipp fra sjøfart (passasjerskip og cruise) var over 1 million tonn CO2 i 2018, og er det som har vokst mest siden 2012. CO2-utslipp fra hotel