I skolen
09.02.2019
Etter innføringen av fraværsgrensa i videregående opplæring har frammøtet til elevene i skolen økt, men den har også bidratt til at flere av de aller svakeste elevene ikke får vurdering i ett eller flere fag - og dermed økt risiko for frafall.
- I 2016 streiket vi mot fraværsgrensa fordi vi trodde den ville gå ut over dem som slet mest. Rapporten viser at akkurat det vi var mest bekymret for har skjedd, sa leder i Elevorganisasjonen (EO), Agathe Waage, som var en av de inviterte innlederne da Fafo 25. januar presenterte rapporten I fraværsgrensens dødvinkel på et frokostseminar i Oslo.
Rapporten analyserer fraværsgrensa med utgangspunkt i elevenes erfaringer. Rapporten bygger på flere ulike data, som intervjuer med elever, lærere og ansatte i skoleledelsen ved noen utvalgte skoler, samt den årlige Elevundersøkelsen og en nettundersøkelse som er sendt til alle rektorer i videregående skoler i Norge.
Les opprinnelig artikkelRapporten analyserer fraværsgrensa med utgangspunkt i elevenes erfaringer. Rapporten bygger på flere ulike data, som intervjuer med elever, lærere og ansatte i skoleledelsen ved noen utvalgte skoler, samt den årlige Elevundersøkelsen og en nettundersøkelse som er sendt til alle rektorer i videregående skoler i Norge.