Våre Veger
27.04.2016
Stor innlekking stoppet framdriften i drivingen av den undersjøiske Bjarkøytunnelen i fire uker. Dermed blir åpningen utsatt med et halvt år.
Cirka 1500 meter inn i den 3,2 kilometer lange tunnelen traff entreprenør Leonard Nilsen & Sønner (LNS) på en sone med svært dårlig fjell. De visste den var der, og berget var riktignok stabilt, men innsiget av sjøvann var desto større. Framdriften ble mer eller mindre stående i stampe en fire ukers tid mens Vegvesenet og LNS arbeidet med å få kontroll på vannet.
Dominoeffekten gjør at asfalteringen etter alt å dømme ikke kan gjennomføres mens det er barmark i 2017. Opprinnelig var åpningen tenkt før jul i 2017, men nå snakker vi åpning først på forsommeren 2018. Og som vanlig for tunnelprosjekter så kan avviklingen av sikkerhetsgodkjenningen rokkere på datoene.
Turbulent historie NRK Troms og lokalpresse møtte fram på en presseomvisning i begynnelsen av april, og var svært interessert i å vite hvorfor det blir forsinket åpning.
Prosjektet har en langvarig og svært turbulent forhistorie, særlig med diverse skjærmysler og tildragelser på fylkesnivå, så det er kanskje ikke noe å si på at lokalbefolkningen er utålmodig e
Gå til medietDominoeffekten gjør at asfalteringen etter alt å dømme ikke kan gjennomføres mens det er barmark i 2017. Opprinnelig var åpningen tenkt før jul i 2017, men nå snakker vi åpning først på forsommeren 2018. Og som vanlig for tunnelprosjekter så kan avviklingen av sikkerhetsgodkjenningen rokkere på datoene.
Turbulent historie NRK Troms og lokalpresse møtte fram på en presseomvisning i begynnelsen av april, og var svært interessert i å vite hvorfor det blir forsinket åpning.
Prosjektet har en langvarig og svært turbulent forhistorie, særlig med diverse skjærmysler og tildragelser på fylkesnivå, så det er kanskje ikke noe å si på at lokalbefolkningen er utålmodig e