Skolelederen
21.11.2018
Du trenger ikke være dårlig for å ha et ønske om å forbedre praksis. - En kollektiv utvikling aktiviserer den tause viten. Man blir læringsressurser for hverandre og lærer av - og med - hverandre, sa Lene Heckmann på Bergenskonferansen.
Preludium
Bergenskonferansen ble i år arrangert for 12. gang. Det var ikke uten en viss spenning og utfordringer for arrangørene. Professor Thomas Nordahl, som skulle ha hånd om hele kursdagen på fredag, meldte torsdag ettermiddag at han hadde blitt syk. Da var gode råd dyre! 140 mennesker hadde møtt fram for å høre nettopp han. Arrangementskomiteen kontaktet danske Lene Heckmann, som de kjente til fra før av. Hun foreleste riktignok i Tyskland torsdag kveld, men var villig til å sette seg på flyet til Bergen tidlig fredag morgen. Klokka ti var hun på plass i forelesningssalen! Da hadde Omar Mekki og Stig Johannessen gjort unna første time om ledelse og samarbeid. Lene Heckmann foreleste om profesjonelt læringsfellesskap i to timer. Etter lunsj tok en engasjert Elise Nyborg-Christensen, rådgiver i fagavdeling i Askøy kommune, forsamlingen med på workshop. Det ble, tross alt, en vellykket konferanse - etter iherdig innsats fra komiteen og sporty innsats fra de som stilte opp på sparket.
Hva er profesjonelt læringsfelleskap?
Lene Heckmann, som er innehaver av kompetansehuset Heckmann, har nylig gitt ut bok om PLF - altså profesjonelt læringsfellesskap. Hun tok først for seg en definisjon: En inkluderende gruppe av mennesker som motiveres av en felles læringsvisjon, og som støtter og samarbeider med hverandre. De utvikler sin egen praksis gjennom systematisk oppsamling, undersøkelse og vurdering av data. Sammen lærer de nye og bedre metoder som vil øke elevenes læring.
Dylan William sa det slik: - Alle lærere må utvikle
Gå til medietBergenskonferansen ble i år arrangert for 12. gang. Det var ikke uten en viss spenning og utfordringer for arrangørene. Professor Thomas Nordahl, som skulle ha hånd om hele kursdagen på fredag, meldte torsdag ettermiddag at han hadde blitt syk. Da var gode råd dyre! 140 mennesker hadde møtt fram for å høre nettopp han. Arrangementskomiteen kontaktet danske Lene Heckmann, som de kjente til fra før av. Hun foreleste riktignok i Tyskland torsdag kveld, men var villig til å sette seg på flyet til Bergen tidlig fredag morgen. Klokka ti var hun på plass i forelesningssalen! Da hadde Omar Mekki og Stig Johannessen gjort unna første time om ledelse og samarbeid. Lene Heckmann foreleste om profesjonelt læringsfellesskap i to timer. Etter lunsj tok en engasjert Elise Nyborg-Christensen, rådgiver i fagavdeling i Askøy kommune, forsamlingen med på workshop. Det ble, tross alt, en vellykket konferanse - etter iherdig innsats fra komiteen og sporty innsats fra de som stilte opp på sparket.
Hva er profesjonelt læringsfelleskap?
Lene Heckmann, som er innehaver av kompetansehuset Heckmann, har nylig gitt ut bok om PLF - altså profesjonelt læringsfellesskap. Hun tok først for seg en definisjon: En inkluderende gruppe av mennesker som motiveres av en felles læringsvisjon, og som støtter og samarbeider med hverandre. De utvikler sin egen praksis gjennom systematisk oppsamling, undersøkelse og vurdering av data. Sammen lærer de nye og bedre metoder som vil øke elevenes læring.
Dylan William sa det slik: - Alle lærere må utvikle