journalist, Kilden kjønnsforskning.no
- Forskjellen mellom jenters og gutters prestasjoner i fagene engelsk, norsk og matte øker fra femte klasse i jenters favør. Forskjellene toppes i tiende klasse, for så å bli mindre i løpet av første videregående, forteller Jens B. Grøgaard, forsker ved Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) og sosiolog ved Høgskolen i Sørøst-Norge.
Sammen med forskerkollega Clara Åse Arnesen har Grøgaard nylig publisert en studie i Tidsskrift for ungdomsforskning. Forskerne tar utgangspunkt i registerdata for grunnskolekull fra 2010-2011.
Modningshypotesen
Grøgaard og Arnesen har tatt utgangpunkt i en hypotese som er lite diskutert, nemlig modningshypotesen. Den går ut på at jenters og gutters ulike prestasjoner skyldes at jenters intellektuelle modning skjer tidligere enn gutters, i takt med at jenter også kommer tidligere i puberteten.
- Ungdomsskolen kommer på et tidspunkt hvor det er store fysiske forskjeller mellom gutter og jenter. Jenter modnes tidligere enn gutter fysisk, det er derfor nærliggende å anta at de ligger i forkant også sosialt og kognitivt, sier Grøgaard.
Studien baserer seg på resultater fra nasjonale prøver på barneskolen, og karakterer på ungdomsskolen og videregående. Forskerne har også gjort en litteraturgjennomgang av forskning på IQ og kjønnsforskjeller.
- Materialet viser at forskjellene mellom gutters og jenters prestasjoner er små i barneskolen, større i ungdomsskolen og litt mindre på første trinn i videregående. Dette støtter modningshypotesen i første omgang, sier Grøgaard.
Studien diskuterer i liten grad sosiale faktorer, understreker Grøgaard. Den ser på elevenes kjønn, alder og karakterer fra femte klasse til første år på videregående.
- Vi vet fra før at det er kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner uavhengig av sosiale forskjeller. Det at gutta henger etter når det gjelder faglige prestasjoner er altså et robust funn.
Yrkesfag virker utjevnende
I tiende klasse på ungdomsskolen er jentene bedre enn gutter