I skolen
05.11.2016
Det er stor enighet blant politikerne på Stortinget om mange endringer som varsles i norske skoler.
Stortinget behandlet 11. oktober stortingsmeldingen om fornying av Kunnskapsløftet.
- Vi er enige om mye, samtidig er vår innstilling en korreks til stortingsmeldingen, sa saksordfører Christian Tynning Bjørnø (Ap) da han oppsummerte innstillingen fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen.
- 30 prosent av elevene fullfører ikke videregående skole fem år etter at de har begynt, og mange sliter med å tilegne seg grunnleggende ferdigheter i grunnskolen. Derfor trenger vi et helhetlig læreplanverk som håndterer disse utfordringene bedre enn i dag, sa Tynning Bjørnø.
Til grunn for arbeidet med stortingsmeldingen ligger Ludvigsen-utvalgets rapport (2014 og 2015), som anbefaler mye av det som foreslås i meldingen, og som blant annet går inn for mer dybdelæring og større vekt på praktisk-es
Les opprinnelig artikkel- Vi er enige om mye, samtidig er vår innstilling en korreks til stortingsmeldingen, sa saksordfører Christian Tynning Bjørnø (Ap) da han oppsummerte innstillingen fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen.
- 30 prosent av elevene fullfører ikke videregående skole fem år etter at de har begynt, og mange sliter med å tilegne seg grunnleggende ferdigheter i grunnskolen. Derfor trenger vi et helhetlig læreplanverk som håndterer disse utfordringene bedre enn i dag, sa Tynning Bjørnø.
Til grunn for arbeidet med stortingsmeldingen ligger Ludvigsen-utvalgets rapport (2014 og 2015), som anbefaler mye av det som foreslås i meldingen, og som blant annet går inn for mer dybdelæring og større vekt på praktisk-es