Våre Veger
25.05.2016
- Økonomi og ikke teknologi blir den største utfordringen for gjennomføringen av en utbedret og fergefri E39.
Det tror prosjektleder Kjersti Kvalheim Dunham i Vegdirektoratet. Hun som skapte det nye norske ordet «ingeniørporno» tror bestemt at den lengste, den dypeste og den største er innen rekkevidde - bare pengene kommer.
340 milliarder kroner er estimatet for byggingen av en 1100 kilometer utbedret og fergefri stamveg langs kysten mellom Kristiansand og Trondheim. Den summen inneholder absolutt alt på hele strekningen, men ifølge Kvalheim Dunham er det en misforståelse at kostnadene har doblet seg siden Stortinget 18. juni 2013 sa enstemmig ja til prosjektet.
Økt fart = høyere kostnad - Målet da som nå var at vegen langs vestlandskysten skulle gjennomføres innen 20 år og at den skulle gi en redusert reisetid, den gang på sju til åtte timer. Ved å øke farten, som er gjort i de siste beregningene, vil reisetiden reduseres med over ti timer - altså en halvering av reisetiden. Høyere fart gir en stivere linjeføring, som gjør at noen av konstruksjonene blir litt dyrere, sier hun til Våre Veger.
- I dagens tall er også alle krysningene tatt med, samt utbedringene på land. Kostnader inn mot byene er også med. Mellom beregningene er det også innført moms på vegbygging. Dette er noen av faktorene som gir en annen pris enn i 2013.
Av de sju fjordkryssingene ser foreløpig Rogfast med to under
Gå til mediet340 milliarder kroner er estimatet for byggingen av en 1100 kilometer utbedret og fergefri stamveg langs kysten mellom Kristiansand og Trondheim. Den summen inneholder absolutt alt på hele strekningen, men ifølge Kvalheim Dunham er det en misforståelse at kostnadene har doblet seg siden Stortinget 18. juni 2013 sa enstemmig ja til prosjektet.
Økt fart = høyere kostnad - Målet da som nå var at vegen langs vestlandskysten skulle gjennomføres innen 20 år og at den skulle gi en redusert reisetid, den gang på sju til åtte timer. Ved å øke farten, som er gjort i de siste beregningene, vil reisetiden reduseres med over ti timer - altså en halvering av reisetiden. Høyere fart gir en stivere linjeføring, som gjør at noen av konstruksjonene blir litt dyrere, sier hun til Våre Veger.
- I dagens tall er også alle krysningene tatt med, samt utbedringene på land. Kostnader inn mot byene er også med. Mellom beregningene er det også innført moms på vegbygging. Dette er noen av faktorene som gir en annen pris enn i 2013.
Av de sju fjordkryssingene ser foreløpig Rogfast med to under