AddToAny

- Penger avgjør fremdriften for fergefri E39

- Penger avgjør fremdriften for fergefri E39
- Økonomi og ikke teknologi blir den største utfordringen for gjennomføringen av en utbedret og fergefri E39.
Det tror prosjektleder Kjersti Kvalheim Dunham i Vegdirektoratet. Hun som skapte det nye norske ordet «ingeniørporno» tror bestemt at den lengste, den dypeste og den største er innen rekkevidde - bare pengene kommer.

340 milliarder kroner er estimatet for byggingen av en 1100 kilometer utbedret og fergefri stamveg langs kysten mellom Kristiansand og Trondheim. Den summen inneholder absolutt alt på hele strekningen, men ifølge Kvalheim Dunham er det en misforståelse at kostnadene har doblet seg siden Stortinget 18. juni 2013 sa enstemmig ja til prosjektet.



Økt fart = høyere kostnad - Målet da som nå var at vegen langs vestlandskysten skulle gjennomføres innen 20 år og at den skulle gi en redusert reisetid, den gang på sju til åtte timer. Ved å øke farten, som er gjort i de siste beregningene, vil reisetiden reduseres med over ti timer - altså en halvering av reisetiden. Høyere fart gir en stivere linjeføring, som gjør at noen av konstruksjonene blir litt dyrere, sier hun til Våre Veger.

- I dagens tall er også alle krysningene tatt med, samt utbedringene på land. Kostnader inn mot byene er også med. Mellom beregningene er det også innført moms på vegbygging. Dette er noen av faktorene som gir en annen pris enn i 2013.

Av de sju fjordkryssingene ser foreløpig Rogfast med to under
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

Velkjent problematikk for de som er mye ute på vegene distrikts-Norge: Du kjører i stykker bilen. Må det være sånn?
Våre Veger 08.11.2021
At det kom ny byggherreforskrift fra 1. januar, er nå kjent for de fleste. Mindre kjent er det nok at det med dette skjedde en tydeliggjøring og innskjerping av byggherrens plikt til å kartlegge risikoforhold som har betydning for utførelsen. Byggherren skal ikke bare kartlegge, men også forsøke å fjerne eller redusere slik risiko. Og dette gjelder uansett entrepriseform.
Våre Veger 08.11.2021
Tre leverandører er nå godkjent som tilbydere i konkurransen om å få bygge og drifte OPS-prosjektet E10 Hålogalandsvegen.
Våre Veger 08.11.2021
På E8 i Troms tester Vegvesenet ut av dagens og framtidens teknologi for ITS.
Våre Veger 08.11.2021
har ansatt Stian Lyngsgård (41) som regionsjef Vest. Han har lang erfaring som leder innen veg og asfalt med en fortid i Velde, NCC og Mesta.
Våre Veger 08.11.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt