AddToAny

- Penger avgjør fremdriften for fergefri E39

- Penger avgjør fremdriften for fergefri E39
- Økonomi og ikke teknologi blir den største utfordringen for gjennomføringen av en utbedret og fergefri E39.
Det tror prosjektleder Kjersti Kvalheim Dunham i Vegdirektoratet. Hun som skapte det nye norske ordet «ingeniørporno» tror bestemt at den lengste, den dypeste og den største er innen rekkevidde - bare pengene kommer.

340 milliarder kroner er estimatet for byggingen av en 1100 kilometer utbedret og fergefri stamveg langs kysten mellom Kristiansand og Trondheim. Den summen inneholder absolutt alt på hele strekningen, men ifølge Kvalheim Dunham er det en misforståelse at kostnadene har doblet seg siden Stortinget 18. juni 2013 sa enstemmig ja til prosjektet.



Økt fart = høyere kostnad - Målet da som nå var at vegen langs vestlandskysten skulle gjennomføres innen 20 år og at den skulle gi en redusert reisetid, den gang på sju til åtte timer. Ved å øke farten, som er gjort i de siste beregningene, vil reisetiden reduseres med over ti timer - altså en halvering av reisetiden. Høyere fart gir en stivere linjeføring, som gjør at noen av konstruksjonene blir litt dyrere, sier hun til Våre Veger.

- I dagens tall er også alle krysningene tatt med, samt utbedringene på land. Kostnader inn mot byene er også med. Mellom beregningene er det også innført moms på vegbygging. Dette er noen av faktorene som gir en annen pris enn i 2013.

Av de sju fjordkryssingene ser foreløpig Rogfast med to under
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

I sitt forslag må den politiske ledelsen klare å fortelle hvordan de ser for seg at transport-Norge skal se ut noen tiår fram i tid, og hvordan vi kommer dit.
Våre Veger 19.11.2023
Som en av Norges ledende forhandlere av områdesikring tar vi stolthet i å alltid levere.
Våre Veger 19.11.2023
- JA, VI har skjønt at Vegvesenet er svært fornøyd med prosjektet, og det har vi jobbet mye og hardt for, sier prosjektleder Wolfgang Mysliwietz.
Våre Veger 19.11.2023
For andre år på rad økte bruken av salt sist vinter på norske europa- og riksveier. En rapport fra Statens vegvesen viser en økning på 24.000 tonn salt fra vinteren før.
Våre Veger 19.11.2023
Våre Veger 19.11.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt