Skolelederen
08.12.2017
Har din skole/kommune et felles ideologisk ledelsesgrunnlag basert på et helhetlig felles pedagogisk grunnlag gjeldende på alle ledelsesnivå, dvs. fra strategisk nivå via operativt til den enkelte medarbeiders selvledelse?
Skolen/kommunen er forpliktet til å ha et konsistent, helhetlig og uttalt pedagogisk grunnlag med referanse til Kunnskapsløftet - og snart også til den nye overordnede delen av læreplanverket. Dette inkluderer et elev-/menneskesyn og læringssyn hvor skolens ledere og lærere har en felles avklart tilnærming og holdning til møte med elevene og deres ulike handlingsvalg både faglig og sosialt.
Går man inn på nettsidene til tilfeldige ungdoms- og videregående skoler her i landet, er det imidlertid ikke mange spor å finne av dette. Noen trekker riktignok fram sin visjon og fremhever samarbeid og trygge relasjoner, men tilkjennegir ingen klar holdningsmessig identitet eller et felles pedagogisk ledelsesgrunnlag.
Pedagogisk ledelse har historisk inneholdt et betydelig oppdragelses- og verdielement. Dette har imidlertid endret seg de senere årene i tråd med samfunnsutviklingen. Oppdragelse er verdi- og kulturbasert og tilhører mer og mer den private sfære. Skolens formålsparagraf er derfor endret på dette punktet i takt med utviklingen av et mer flerkulturelt samfunn. Dermed handler det om å finne en ny pedagogisk vei med hovedfokus på danning og sosial læring. Dette innebærer �
Gå til medietGår man inn på nettsidene til tilfeldige ungdoms- og videregående skoler her i landet, er det imidlertid ikke mange spor å finne av dette. Noen trekker riktignok fram sin visjon og fremhever samarbeid og trygge relasjoner, men tilkjennegir ingen klar holdningsmessig identitet eller et felles pedagogisk ledelsesgrunnlag.
Pedagogisk ledelse har historisk inneholdt et betydelig oppdragelses- og verdielement. Dette har imidlertid endret seg de senere årene i tråd med samfunnsutviklingen. Oppdragelse er verdi- og kulturbasert og tilhører mer og mer den private sfære. Skolens formålsparagraf er derfor endret på dette punktet i takt med utviklingen av et mer flerkulturelt samfunn. Dermed handler det om å finne en ny pedagogisk vei med hovedfokus på danning og sosial læring. Dette innebærer �