Skolelederen
10.12.2018
Skoler i Tromsø søker om å bli universitetsskole - og inngår dermed i et forpliktende samarbeid med universitetet om å utvikle praksisdelen i lærerutdanninga.
Etableringen av universitetskoler er et samarbeid mellom UiT Norges arktiske universitet og Tromsø kommune. - Grunntanken er å bidra til en type lærere hvor forsknings- og utviklingsarbeidet blir et viktigere grunnlag for lærernes yrkesutøvelse. Idealet er en utdanning hvor praktikere og teoretikere utgjør et reelt partnerskap som lærerutdannere på ulike arenaer, sier Jan Fredrik Skogdal. Han er prosjektleder og koordinator mellom universitet og skoler og et viktig bindeledd som pådriver og utvikler i prosjektet.
Langnes skole er en av universitetsskolene. Det er en ungdomsskole med 420 elever som ligger vest på Tromsøya. For å få vite mer om hva universitetsskolesamarbeidet innebærer har vi avtale med Skogdal, rektor på Langnes, Berit Ingrid Aasmo, og Siw Skrøvset. Skrøvset er senterleder for ProTed (Senter for fremragende lærerutdanning) ved Norges arktiske universitet. Hun er også ansvarlig for universitetets rektorskole og masterutdanning for rektorer - og har gjennom sitt virke god innsikt i både forskning og praksis. ProTed har for øvrig i sitt mandat å utvikle modeller for fremtidig lærerutdanning.
Heve kvaliteten på lærerutdanninga
- UiT startet en 5-årig integrert lærerutdanning på masternivå i 2010. I dette lå det også et krav om å utvikle praksisdelen i lærerutdanninga. Da ble de første partnerskapsavtalene inngått. I disse var det fire satsingsområder: Utvikling av praksis, forskning og utviklingsarbeid, nettverk og spredning og kompetanseutvikling, forteller Skrøvset.
- Vi kan pilotere forskjellige opplegg på noen av universitetsskol
Gå til medietLangnes skole er en av universitetsskolene. Det er en ungdomsskole med 420 elever som ligger vest på Tromsøya. For å få vite mer om hva universitetsskolesamarbeidet innebærer har vi avtale med Skogdal, rektor på Langnes, Berit Ingrid Aasmo, og Siw Skrøvset. Skrøvset er senterleder for ProTed (Senter for fremragende lærerutdanning) ved Norges arktiske universitet. Hun er også ansvarlig for universitetets rektorskole og masterutdanning for rektorer - og har gjennom sitt virke god innsikt i både forskning og praksis. ProTed har for øvrig i sitt mandat å utvikle modeller for fremtidig lærerutdanning.
Heve kvaliteten på lærerutdanninga
- UiT startet en 5-årig integrert lærerutdanning på masternivå i 2010. I dette lå det også et krav om å utvikle praksisdelen i lærerutdanninga. Da ble de første partnerskapsavtalene inngått. I disse var det fire satsingsområder: Utvikling av praksis, forskning og utviklingsarbeid, nettverk og spredning og kompetanseutvikling, forteller Skrøvset.
- Vi kan pilotere forskjellige opplegg på noen av universitetsskol