I skolen
25.05.2021
- Les, lytt og lær, er oppfordringen fra påtroppende forbundsleder i Skolenes landsforbund (SL) Mette Johnsen Walker til landets skoleledere om sluttrapporten fra ekspertgruppa for skolebidrag.
Rapporten «En skole for vår tid» ble overlevert 4. mai av lederen for utvalget, professor Sølvi Lillejord ved Universitetet i Bergen (UiB), til kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby på en digital konferanse. Utvalgslederen presenterte hovedfunn og anbefalinger fra utvalget.
- Jeg kjenner igjen beskrivelsene i rapporten fra min egen tid som lærer, sier påtroppende forbundsleder i SL, Mette Johnsen Walker.
Hun viser spesielt til at Sølvi Lillejord beskrev at skoler som lykkes har trygge skoleledere, som er åpne, spørrende, nysgjerrige og som ser på alle lærerne sine som ressurser.
- De ser på de eldre lærerne som viktige ressurser, og lar dem gjerne ha noen ti minutters snutter hvor de snakker om hvordan det var å være lærer før og hvordan det er i dag, slik at hele lærerkollegiet kan snakke sammen. De ser også på de unge lærerne som kommer inn som ressurser, sa Sølvi Lillejord.
Samtidig er hun bekymret over at det ikke er slik alle unge nyutdannede lærere blir møtt i sin første lærerjobb.
- Forskere har funnet ut at det er mange skoler som ikke bryr seg så mye om de unge lærerne med mastergrad, og det synes jeg er litt urovekkende, sa hun.
- Skrot skolebidragsindikatorene
Mette Johnsen Walker mener skolebidragsindikatorene (se faktaboks under) nå kan legges vekk.
Ekspertgruppa konkluderte i sin første delrapport med at det gjennom den statistiske analysen av skolebidragsindikatorene ikke lar seg gjøre å finne tydelige kjennetegn ved skoler eller kommuner som bidrar stabilt mer eller mindre til elevenes læring.
Utvalgsleder Sølvi Lillejord slo også fast at skolebidragsindikatorene hadde vært til liten hjelp for utvalget i sluttrapporten ved utvelgelsen av skoler som i ulik grad bidrar til elevers læring i valg av skoler som det har vært gjennomført dialogmøter med.Hun sa også at utvalget erfarte at skolene ikke er
Les opprinnelig artikkel- Jeg kjenner igjen beskrivelsene i rapporten fra min egen tid som lærer, sier påtroppende forbundsleder i SL, Mette Johnsen Walker.
Hun viser spesielt til at Sølvi Lillejord beskrev at skoler som lykkes har trygge skoleledere, som er åpne, spørrende, nysgjerrige og som ser på alle lærerne sine som ressurser.
- De ser på de eldre lærerne som viktige ressurser, og lar dem gjerne ha noen ti minutters snutter hvor de snakker om hvordan det var å være lærer før og hvordan det er i dag, slik at hele lærerkollegiet kan snakke sammen. De ser også på de unge lærerne som kommer inn som ressurser, sa Sølvi Lillejord.
Samtidig er hun bekymret over at det ikke er slik alle unge nyutdannede lærere blir møtt i sin første lærerjobb.
- Forskere har funnet ut at det er mange skoler som ikke bryr seg så mye om de unge lærerne med mastergrad, og det synes jeg er litt urovekkende, sa hun.
- Skrot skolebidragsindikatorene
Mette Johnsen Walker mener skolebidragsindikatorene (se faktaboks under) nå kan legges vekk.
Ekspertgruppa konkluderte i sin første delrapport med at det gjennom den statistiske analysen av skolebidragsindikatorene ikke lar seg gjøre å finne tydelige kjennetegn ved skoler eller kommuner som bidrar stabilt mer eller mindre til elevenes læring.
Utvalgsleder Sølvi Lillejord slo også fast at skolebidragsindikatorene hadde vært til liten hjelp for utvalget i sluttrapporten ved utvelgelsen av skoler som i ulik grad bidrar til elevers læring i valg av skoler som det har vært gjennomført dialogmøter med.Hun sa også at utvalget erfarte at skolene ikke er