AddToAny

På sporet under alle slags forhold

På sporet under alle slags forhold
Jeanneaus nye Sun Odyssey 33i er overbevisende balansert og en behagelig båt å seile under alle forhold. Det er en fin turbåt for en familie på fire, men etter 100 n mil viste den også frem noen lyter.
Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 11 år tilbake og funnet en test av Jeanneau Sun Odyssey 33i. Testen var publisert i SEILmagasinet nummer 9-2009, og ble skrevet og utført av Morten Jensen og Asbjørn Thorup.

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.

En seilers følelser for en båt går gjennom hånden. Er båten lett på roret, retningsstabil, balansert og lystrer som den skal, så gir den rormannen gode følelser. Jeanneau Sun Odyssey 33i er en båt som gir slike vib'er. Uansett hvor mye det blåste - vi hadde vind opp mot 14 m/sek - og hvor mye det enn sjøet; la oss si halvannen meter på det meste - så styrte båten perfekt. Det trengtes kun ørsmå rorjusteringer for å holde den på sporet på bidevind eller på kurs unna været. For en autopilot må den være en drømmebåt

100 nautiske tilbakelagte mil om bord i Jeanneaus nye Sun Odyssey 33i var slik sett en god opplevelse, skjønt været gjorde sitt for å gi oss de verst tenkelige forholdene: Regnbyger av et slikt kaliber at de ble merket av i meteorologenes statistikker. 45 nautiske mil med sammenhengende kryss ga oss et godt innblikk i båtens egenskaper og bevegelser - og som en helhetlig opplevelse var den veldig god. Sun Odyssey 33i seiler svært balansert. Konstruktøren Marc Lombard har åpenbart funnet frem til en genialt god skrog-geometri.

DOG NOEN DETALJER

Så lenge vi seilte på noenlunde flatt vann holdt vi godt driv i båten, men da vi slapp sjø-leet ved Bolærne for å krysse Oslofjorden over mot Missingene, buttet det noe mer. Forskipet er nokså voluminøst med loddrett fribord, og bredden øker nokså raskt forfra. 33i'en er ikke en båt som er racing-preget slank i forskipet, og i sjøgang må man betale for volumet man får i lugaren forut. Vi trengte tre, fire slake sjøer å komme i gang på etter å ha fått oss en nesestyver av en bølge som reduserte farten til under 5 knop. 5,8-6,0 knop syntes å være båtens marsjfart på bidevind. Kryssvinkelen var hyggelig; mellom 70 og 80 grader i den friske vinden. Båten gikk mykt i sjøene og vi opplevde få slamrende «fall» ned ad bølgekammene.

Vi måtte ta et rev ved ca. 10 m/sek, men vi burde kanskje tatt det litt før om vi hadde prioritert behagelig seilas. Oppdraget vårt er imidlertid å sjekke noen av båtens grenser.

Sun Odyssey 33i krenger relativt fort, men den tåler krengning godt - uten å bli logirig eller tung og umulig på roret. Ned mot 25 grader krengning går fint, men ved 30 grader blir avdriften stor.

Med tilpasset seilareale - vi tok etter hvert også en del ruller på genuaen - gjenvant båten atter driv og balanse - så lenge det var noenlunde flatt vann.

Etter 45 n mil med bidevind, var det godt å runde staken ved Struten ytterst i Oslofjorden, sette full duk og rutsje med sjøene innover fjorden igjen. Båten gikk like flott på skinner denne veien også, den tålte provoserende seiling godt og det var når vi forsket på grensene for hvor skarpt vi kunne gå og sjøene ga oss en ekstra vipp i akterskipet, at båten broachet.

Og i «utforbakkene» registrerte vi 10,6 knop på det meste. Båten sklir godt, men surfene kommer ikke helt av seg selv.

SEIL OG RIGG MED BEGRENSNINGER

Standardseilene fra Technique Voiles er ikke av beste kvalitet. De ser i utgangspunktet fine ut med forseggjorte forsterkninger i hjørnene og ved revemaljene, men duken er av enkel og ganske tynn dacron-kvalitet, noe som gir dype seil som ikke holder formen spesielt godt. Duken maktet heller ikke å gi genuaen stabiltet i akterliket.Liksnoren måtte stadig etterstrammes for at seilet ikke skulle blafre.

Når så båten heller ikke har noen akterstagsstrammer, noe som gir kraftig «sag» i forstaget som tilfører ekstra dybde i forseilet, blir det så å si en umulig oppgave å trimme forseilet så det får en anstendig form. Både storseil og fokk ble for dype; de ble faktisk begge mye bedre når de var revet.

Akterstagstrammer og seil med bedre form og stabilitet bør stå aller øverst på enhver turseilers prioriteringsliste. De

Les mer

Flere saker fra SEILmagasinet

For 15 år siden tittet danske Henrik Hansen på en brukt Granada 27, en båt populær i Danmark og i Norge. Den gangen måtte ut med ca 100 000 danske kroner for en slik båt.
SEILmagasinet 28.09.2023
Idag har det vært lette vinder over Sardiniakysten og resultatene fra Gullpokalen er snudd opp ned. Best gikk det for Kristian Nergaard, Johan Barne og Trond Solli-Sæther som med to 2.
SEILmagasinet 27.09.2023
Det er 22 båter nominert til Årets båt i Europa, og ti av dem er samlet i La Rochelle, Frankrike. Her blir det en interessant samling av nyheter, båter du kan lese mer om i tiden fremover.
SEILmagasinet 27.09.2023
Den populære Waka Waka-sommerleiren på Steilene over seks uker har også hatt stor aktivitet.
SEILmagasinet 27.09.2023
Eivind Melleby og mannskapet Joshua Rivkin (USA) er bortskjemt med topplasseringen i VM for Starbåter. I de siste verdensmesterskapene har duoen gull, sølv og bronsemedaljer fra henholdsvis 2017, 2018 og 2019.
SEILmagasinet 26.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt