Våre Veger
26.10.2016
![På barrikadene for rassikring På barrikadene for rassikring](https://fagpressenytt.no/sites/default/files/styles/thumbnail/public/articles/print-pa-barrika_6.png?itok=ru2YMl3a)
- Regjeringen sier at den overoppfyller på samferdsel. Men det motsatte er virkeligheten for satsingen på rassikring av vegnettet. Vi kjenner dagens tilstand og vet hva det koster å gjøre jobben ferdig innen 2030, sies styreleder Åshild Kjelsnes i Norsk Rassikringsgruppe.
- Forslaget til 2017-budsjett betyr at vi kommer 672 millioner kroner bakpå i planen for å klare dette nasjonale løftet for trygghet og sikkerhet i løpet av 12 år. Forsetter det i denne takten, dekker vi ikke behovet som vi ser nå før i 2051. Det betyr dobbelt så lang tid. Det er skuffende. Denne nasjonale dugnaden koster 47 milliarder, og vi etterlyser en helhetlig tidsplan, sier 59-åringen, som har vært fylkespolitiker for Arbeiderpartiet i Sogn og Fjordane i 24 år.
- Kanskje det blir påplussing i Stortinget?
- Ja, kanskje litt. Det er kamp om kaka og lettere å få begestring for store, nye prosjekter enn for vedlikehold og omlegging av eksisterende vegnett. Omtrent 90 prosent er for dårlig. Men jeg skal godta under 100 prosent til formålet nå, altså litt storsinn hvis det kommer et godt vedtak om rassikring i ny Nasjonal Transportplan 2018-2029 neste år, sier fylk
Gå til mediet- Kanskje det blir påplussing i Stortinget?
- Ja, kanskje litt. Det er kamp om kaka og lettere å få begestring for store, nye prosjekter enn for vedlikehold og omlegging av eksisterende vegnett. Omtrent 90 prosent er for dårlig. Men jeg skal godta under 100 prosent til formålet nå, altså litt storsinn hvis det kommer et godt vedtak om rassikring i ny Nasjonal Transportplan 2018-2029 neste år, sier fylk