I 1978 ble første byggetrinn av universitetssenteret innviet. Rektor Eva Sivertsen sa i sin tale ved åpningen: Maken til universitetsområde finnes ikke i Norge, verken kvantitativt eller kvalitativt. Kommunale og statlige myndigheter har vært forutseende som har lagt universitetssenteret hit.
Med beslutningen om å flytte fra Dragvoll, skrinlegges én av de mest storslagne planene når det gjelder høyere utdanning i Norge. Dragvoll framstår i ettertid som et gedigent feilgrep.
Men hvorfor ble det ikke Dragvoll? Og hva tilsier at man ikke kan gjøre samme feil igjen, når det nå, som på 1960-tallet, er en grandios tanke om samle alt? Historien om det som skulle bli Norges største universitetskompleks gjenstår å skrive. Men noe kan vi ta lærdom av allerede nå.
Dragvoll skulle være unik


































































































