Norsk Skogbruk
30.09.2016
1. oktober i fjor hevet myndighetene kravet til innblanding av biodrivstoff i drivstoff til vegtrafikk fra 3,5 til 5,5 prosent. Nå ønsker Stortinget å gå et hakk videre og regjeringen har gjennomført en høring om økning til 7 prosent fra 2017.
Høringsinstansene bedt om å ta stilling til to ulike alternativer til endringen i omsetningskravet; Enten bare å øke omsetningskravet til 7 prosent (alternativ A), eller å kombinere kravet om økning til 7 prosent med et delkrav om at 1,5 prosentpoeng av omsatt biodrivstoff skal være såkalt «dobbelttellende biodrivstoff» (Alternativ B). At biodrivstoffet er dobbelttellende vil si at 1 liter teller som 2 liter i omsetningskravet. Dette gjelder avansert biodrivstoff, altså biodrivstoff fremstilt av avfall og rester, lignocellulosemateriale, eller celluloseholdig materiale som ikke er næringsmiddel. De to alternativene inneholder i tillegg et nytt delkrav for å sikre at omsetningsnivået av bioetanol, som gir bedre klimaeffekt enn biodiesel, ikke reduseres. Det foreslås også enkelte andre forskriftsendringer.
ULIK KLIMAEFFEKT
Et sentralt spørsmål i høringsnotatet er hvorvidt bruk av biodrivstoff har en reell klimaeffekt i form av reduserte CO2-utslipp. Regnestykket viser at begge alternativene som er skissert vil gi reduserte direkte utslipp i et livsløpsperspektiv. Men dersom man regner med effekten av at nye arealer blir tatt i bruk til jordbruk fordi det dyrkes energivekster på eksisterende jordbruksareal, såkalt «indirekte arealbruksendringer» (ILUC), vil alternativet som ikke setter krav om at økningen skal skje med avansert biodrivstoff faktisk føre til økte utslipp. Dette er imidlertid ingen eksakt vitenskap, det finnes ikke nøyaktig tallfesting av de økte utslippene som følge av endret arealbruk, og man har tydd til anslag fra modellberegninger.
Biodrivstoffet som utgjør de 5,5 prosentene som allerede blandes inn oppfyller EUs bærekraftskriterier. Det innebærer at råstoffet ikke er dyrket på arealer som er viktige for biodivers
Gå til medietULIK KLIMAEFFEKT
Et sentralt spørsmål i høringsnotatet er hvorvidt bruk av biodrivstoff har en reell klimaeffekt i form av reduserte CO2-utslipp. Regnestykket viser at begge alternativene som er skissert vil gi reduserte direkte utslipp i et livsløpsperspektiv. Men dersom man regner med effekten av at nye arealer blir tatt i bruk til jordbruk fordi det dyrkes energivekster på eksisterende jordbruksareal, såkalt «indirekte arealbruksendringer» (ILUC), vil alternativet som ikke setter krav om at økningen skal skje med avansert biodrivstoff faktisk føre til økte utslipp. Dette er imidlertid ingen eksakt vitenskap, det finnes ikke nøyaktig tallfesting av de økte utslippene som følge av endret arealbruk, og man har tydd til anslag fra modellberegninger.
Biodrivstoffet som utgjør de 5,5 prosentene som allerede blandes inn oppfyller EUs bærekraftskriterier. Det innebærer at råstoffet ikke er dyrket på arealer som er viktige for biodivers