En gruppe Senterparti-politikere med Per Olaf Lundteigen i spissen, har stilt et representantforslag i Stortinget om å gjeninnføre fortrinnsretten for havnearbeiderne, etter at Høyesterett i desember 2016 slo fast at norske tariffavtaler med fortrinnsrett til losse- og lastearbeid ikke kunne videreføres. Også EFTA-domstolen hadde kommet til den samme konklusjonen.
Forslaget er til behandling i Arbeids- og sosialkomiteen, som tirsdag denne uken inviterte til åpen høring om forslaget. På høringen deltok blant annet LO, Transportarbeiderforbundet, NHO, Norges rederiforbund, Kvale advokatfirma, Bedriftsforbundet og Advokatforeningen.
- Hører ikke hjemme i Norge
Ifølge LO sikret fortrinnsretten to viktige forhold: Kvalitet i havnene, og motvirkning av sosial dumping. Men etter at retten bortfalt, er situasjonen nå endret, fremholdt LO.
- LO har mottatt stadig flere meldinger om at havnearbeid på land og ombord i skip nå blir utført av sjøfolk med bekvemmelighetsflagg. Risikofylt arbeid som tidligere ble utført av registrerte havnearbeidere med lang erfaring, utføres i dag av sjøfolk til lønnsvilkår som ikke hører hjemme i Norge, sa LO-sekretær Trude Tindlund.
LO-advokat Lornst Natrud Nagelhus, som prosederte saken i Høyesterett på vegne av Transportarbeiderforbundet, spurte om Norge skal være det første vesteuropeiske landet som tillater at gods lastes og losses av filippinske sjøfolk med timelønn helt ned i førti kroner - om de i det hele tatt får betalt.
Hevder Norge bryter internasjonal solidaritet
Mange hadde møtt opp i Stortingets høringssal for å følge høringen om det såkalte Dok.8-forslaget.
- I havner der ILOs 137 konvensjon er implementert, og ellers der det finnes fagarbeidere, bestemmer de internasjonale tariffavtalene at sjøfolk om bord på skip med bekvemmelighetsflagg ikke skal utføre godshåndtering. Ordningen, som kalles non-seafarers work-klausul, er respektert i alle vest-europeiske land. Helt fra Adriaterhavet, gjennom Biscayabukta, den engelske kanal, inn i Nords