Utdanning
06.12.2019
«De som jobber i barnehagene har som regel bred kunnskap om barna, og forståelsen av hva som faller innenfor rammen av det som er normalt, er vid. Motviljen mot å stigmatisere barn er stor.»
Jeg sitter med siste utgave av Vetuva, Utdanningsdirektoratets tidsskrift om forskning og ny kunnskap i barnehagen. Sitatet over kommer fra Ann Christin Nilsen, og det er svært gjenkjennelig. I utgangspunktet mener jeg det er positivt at barnehagelærere har denne romsligheten for barns ulike uttrykk. Men jeg vet også at det er en fare for at toleransen kan bli for stor, og at barnehagene derfor blir for restriktive med å forsterke tilbudet til barn som trenger noe ekstra.
Nilsen har nylig skrevet en doktoravhandling om tidlig innsats i barnehagen. Hun peker på at ulike verktøy for vurdering av barns kompe
Gå til medietJeg sitter med siste utgave av Vetuva, Utdanningsdirektoratets tidsskrift om forskning og ny kunnskap i barnehagen. Sitatet over kommer fra Ann Christin Nilsen, og det er svært gjenkjennelig. I utgangspunktet mener jeg det er positivt at barnehagelærere har denne romsligheten for barns ulike uttrykk. Men jeg vet også at det er en fare for at toleransen kan bli for stor, og at barnehagene derfor blir for restriktive med å forsterke tilbudet til barn som trenger noe ekstra.
Nilsen har nylig skrevet en doktoravhandling om tidlig innsats i barnehagen. Hun peker på at ulike verktøy for vurdering av barns kompe