AddToAny

Om å samarbeide profesjonelt

Om å samarbeide profesjonelt
Hvordan lede fra midten - heller enn å drives av pålegg om endring fra toppen eller å la endringer oppstå tilfeldig nedenfra.
Professorene Andy Hargreaves og Dennis Shirley holdt workshop flere steder i Norge før sommerferien. Vi var til stede på den som ble holdt i Oslo. Hargreaves og Shirley er begge professorer ved Lynch School of Education ved Boston College.
Workshopen som Hargreaves og Shirley ledet er bygget på innsikt fra tre nylig utgitte bøker* og studier (se til slutt i artikkelen). De to mener at det er absolutt nødvendig å forandre undervisningen i en verden som er i ferd med å forlate fokus på prestasjoner og utdaterte ideer om endring, testing av resultater, standardisering og toppstyrt ledelse, og over i en helt ny æra med fokus på læring, velvære og identitet.

Samarbeide profesjonelt eller profesjonelt samarbeid?
Profesjonelt samarbeid kan bety flere ting. Det kan bety at folk arbeider sammen på forskjellige måter uten at samarbeidet er særlig effektivt; gode ideer kommer fra alle kanter, uten at det samtidig foreslås strategier for hvordan idéene kan implementeres eller at du legger til rette for samarbeid, for så å oppleve at få involverer seg og andre viker unna.
Dette står i kontrast til å samarbeide profesjonelt, som er basert på dype relasjoner - forankret i felles og gjensidig tillit. Det er et samarbeid der tydelige design, metoder og retningslinjer anvendes for å styrke samarbeidsprosesser og resultater. Endring og utvikling fra midten stimuleres gjennom å gi ansa
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

En dansk undersøkelse viser at det er et markant fall i hvor mye barn og unge er fysisk sammen med jevnaldrende venner.
Skolelederen 15.02.2023
? Tid: 26 - 27. april 2023 ? Sted: Scandic Oslo Airport Hotel fra 26. - 27. april 2023. ? Pris for medlemmer av Skolelederforbundet: 3.300 kroner. Pris for ikke-medlemmer: 4 300 kroner.
Skolelederen 15.02.2023
Barn fra lavere sosiale lag faller oftere gjennom i skole og arbeidsliv. Nå setter regjeringen ned en ekspertgruppe som skal se på hvordan barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller.
Skolelederen 15.02.2023
André Løvaas har vært hovedtrener for det norske Baker og konditorlandslaget. Nå er det lærlingene i Åpent bakeri som får nyte godt av kunnskapen hans. I tillegg til bakerfaget er det særlig to ting han lærer dem: At de må ta ansvar for egen læring og at de må våge å gjøre feil.
Skolelederen 15.02.2023
92 prosent av førsteklassingene deltar nå i skolefritidsordningen (SFO), en økning fra 83 prosent høsten 2021.
Skolelederen 15.02.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt