Skolelederen
24.08.2018
Hvordan lede fra midten - heller enn å drives av pålegg om endring fra toppen eller å la endringer oppstå tilfeldig nedenfra.
Professorene Andy Hargreaves og Dennis Shirley holdt workshop flere steder i Norge før sommerferien. Vi var til stede på den som ble holdt i Oslo. Hargreaves og Shirley er begge professorer ved Lynch School of Education ved Boston College.
Workshopen som Hargreaves og Shirley ledet er bygget på innsikt fra tre nylig utgitte bøker* og studier (se til slutt i artikkelen). De to mener at det er absolutt nødvendig å forandre undervisningen i en verden som er i ferd med å forlate fokus på prestasjoner og utdaterte ideer om endring, testing av resultater, standardisering og toppstyrt ledelse, og over i en helt ny æra med fokus på læring, velvære og identitet.
Samarbeide profesjonelt eller profesjonelt samarbeid?
Profesjonelt samarbeid kan bety flere ting. Det kan bety at folk arbeider sammen på forskjellige måter uten at samarbeidet er særlig effektivt; gode ideer kommer fra alle kanter, uten at det samtidig foreslås strategier for hvordan idéene kan implementeres eller at du legger til rette for samarbeid, for så å oppleve at få involverer seg og andre viker unna.
Dette står i kontrast til å samarbeide profesjonelt, som er basert på dype relasjoner - forankret i felles og gjensidig tillit. Det er et samarbeid der tydelige design, metoder og retningslinjer anvendes for å styrke samarbeidsprosesser og resultater. Endring og utvikling fra midten stimuleres gjennom å gi ansa
Gå til medietWorkshopen som Hargreaves og Shirley ledet er bygget på innsikt fra tre nylig utgitte bøker* og studier (se til slutt i artikkelen). De to mener at det er absolutt nødvendig å forandre undervisningen i en verden som er i ferd med å forlate fokus på prestasjoner og utdaterte ideer om endring, testing av resultater, standardisering og toppstyrt ledelse, og over i en helt ny æra med fokus på læring, velvære og identitet.
Samarbeide profesjonelt eller profesjonelt samarbeid?
Profesjonelt samarbeid kan bety flere ting. Det kan bety at folk arbeider sammen på forskjellige måter uten at samarbeidet er særlig effektivt; gode ideer kommer fra alle kanter, uten at det samtidig foreslås strategier for hvordan idéene kan implementeres eller at du legger til rette for samarbeid, for så å oppleve at få involverer seg og andre viker unna.
Dette står i kontrast til å samarbeide profesjonelt, som er basert på dype relasjoner - forankret i felles og gjensidig tillit. Det er et samarbeid der tydelige design, metoder og retningslinjer anvendes for å styrke samarbeidsprosesser og resultater. Endring og utvikling fra midten stimuleres gjennom å gi ansa