i hangande snøre
Helt fra Stortinget og nedover er det visst avgjort at NTNU får sin Campus. Da er det tankesløseri å grave mer i beslutningene som ledet dit, uansett hva man måtte mene om beslutningenes kvalitet, tenkte jeg. Bare forvirrede arkeologer kan grave etter slikt. Vi må godta overordnede vedtak og heller hjelpe til med å skape et universitet med futt.
For å lette tanken ytterligere og komme inn på et bedre spor gjorde jeg et høyt og langt svev over alt som ikke har med kunnskap å gjøre, derunder først og fremst den utrolig lokkende byplan-tanke å få NTNU samlet i en markert bygningsmasse sentralt i Trondheim. Så vakkert det ville bli med Campus midt i lærdomsbyen Trondheim!
Det hadde ellers vært interessant med et tilbakeblikk nettopp her fordi det ikke er lenge siden man ønsket å legge slike lærdomsinstitusjoner til landlige omgivelser. Denne tanken lå bak da NTH ble lagt på Gløshaugen, som lå godt utenfor byen for vel hundre år siden. Haakon 7. ga startskudd for Norges teknologihovedstad 15. september 1910. For forbausende kort tid siden gjorde samme tanke at man sikret seg Dragvoll-området og laget en omfattende plan for universitetet der. I begge tilfelle har man nok tenkt at den landlige ro skulle få tankene til å blomstre.
Men for riktig lenge siden blomstret tankene best midt i byene, nær katedralene. Slik tenkte man også i Trondheim, og nå er NTNU nesten tilbake der. Trondheimsteknologene beholdt forresten sin nærhet til katedralen svært lenge: De flyttet til Gløshaugen fra det som i dag er byens rådhus, øverst i Munkegata. Man ser i alle fall katedralen fra Campus.
Nå 8, oktober kom regjeringens forslag til statsbudsjett for 2019. Det gjør at en bakoverrettet kommentar til Campussaken likevel får slippe gjennom nåløyet mitt: I Adresseavisen er rektor misfornøyd fordi det bare er foreslått 14 millioner til planlegging av Campus, mens vi burde fått 100 millioner fordi Campus må planlegges godt for at NTNU skal være i stand til å utdanne teknologer som forstår samfunnet (som) teknologien skal brukes i, og utdanne humanister og samfunnsvitere med større teknologiforståelse enn tidligere. Det handler jo om å bygge kunnskapsnasjonen Norge
Jeg trodde rektor hadde forlatt ta