Våre Veger
30.06.2021
Det er ikke lett å totalrenovere to tunnelløp samtidig som det skal gå nesten 60.000 biler gjennom dem i døgnet. Men det gikk veldig bra i Vålerengtunnelen, som etter halvannet års arbeid nå står ferdig.
ETTER 3,5 ÅR med intensiv rehabilitering av tunnelene på hovedvegsystemet i Oslo, kan trafikantene snart puste ut og se frem til litt mindre køer. I løpet av sommeren står Vålerengtunnelen ferdig, som den siste av til sammen sju tunneler som siden 2018 har vært gjennom omfattende oppgradering i henhold til de europeiske sikkerhetsforskriftene for vegtunneler.
Helt den siste blir den trolig ikke, siden Vaterland- og Hammersborgtunnelen på ring 1 gjenstår. I påvente av at planene for det nye regjeringskvartalet, har de planlagt byggestart 2023.
Nattestengt i ett løp
Men nå er altså utbedringen av Vålerengtunnelen straks ferdig, etter halvannet års arbeid. Statens vegvesen og deres hovedentreprenør AF Gruppen har bokstavelig talt stått på både dag og natt. På grunn av større forsterkningsarbeider ved de søndre tunnelportalene har det vært nødvendig å stenge ett løp om gangen i en lengre periode.
Byggeleder i Statens vegvesen, Even Ingjær, forteller at det naturlig nok har vært utfordrende når man mått
Gå til medietHelt den siste blir den trolig ikke, siden Vaterland- og Hammersborgtunnelen på ring 1 gjenstår. I påvente av at planene for det nye regjeringskvartalet, har de planlagt byggestart 2023.
Nattestengt i ett løp
Men nå er altså utbedringen av Vålerengtunnelen straks ferdig, etter halvannet års arbeid. Statens vegvesen og deres hovedentreprenør AF Gruppen har bokstavelig talt stått på både dag og natt. På grunn av større forsterkningsarbeider ved de søndre tunnelportalene har det vært nødvendig å stenge ett løp om gangen i en lengre periode.
Byggeleder i Statens vegvesen, Even Ingjær, forteller at det naturlig nok har vært utfordrende når man mått