AddToAny

nye kaier for eldrift på Nordmøre

nye kaier for eldrift på Nordmøre
Så snart operatøren har fått montert ladeutstyret, er det klart for full eldrift på to fergestrekninger på Nordmøre.
Vi kaller det Smølasambandet, og det dreier seg grovt fortalt om forbindelsen mellom Kristiansund og Smøla. Den som reiser fra byen må først ta ferga Seivik-Tømmervåg, som går til sørvestenden av øya Tustna og er en del av fylkesveg 680. På nordsiden av Tustna går ferga Sandvika-Edøy over til Smøla, og den strekningen er en del av fylkesveg 669.
Det var Vegvesenet som i sin tid startet med dette prosjektet for å ruste opp fergekaiene til eldrift og moderne standard. Nå er det en del av fylkesvegnettet til Møre og Romsdal.
To kontrakter
Fergekaia på Sandvika er håndtert som en egen anleggskontrakt, mens de andre tre ble slått sammen. Sandvika gikk ut på anbud i oktober 2018, med planlagt ferdigstilling høsten 2019. Christie & Opsahl fikk den jobben. De tre andre gikk ut på anbud ved årsskiftet 2018/19, og var planlagt ferdigstilt høsten 2020. Implenia fikk dette oppdraget.
Og Sandvika ble i og for seg ferdigstilt 1. oktober 2019, men det har pågått arbeid litt utover sommeren 2020.
- Sandvika ble bygd først, for der var det behov for nye liggekai til å kunne ta imot ei ekstra ferge. Så gamlekaia ble utvidet og det ble etablert ny brubås, og i tillegg ble det reservekai, forteller Trond Vidar Gjerde, som er den ene av fylkets to byggeledere for prosjektet.
Status i skrivende stund midt i november: Fergekaia på Edøya er i praksis ferdig, Seivika
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

I sitt forslag må den politiske ledelsen klare å fortelle hvordan de ser for seg at transport-Norge skal se ut noen tiår fram i tid, og hvordan vi kommer dit.
Våre Veger 19.11.2023
Som en av Norges ledende forhandlere av områdesikring tar vi stolthet i å alltid levere.
Våre Veger 19.11.2023
- JA, VI har skjønt at Vegvesenet er svært fornøyd med prosjektet, og det har vi jobbet mye og hardt for, sier prosjektleder Wolfgang Mysliwietz.
Våre Veger 19.11.2023
For andre år på rad økte bruken av salt sist vinter på norske europa- og riksveier. En rapport fra Statens vegvesen viser en økning på 24.000 tonn salt fra vinteren før.
Våre Veger 19.11.2023
Våre Veger 19.11.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt