Våre Veger
14.12.2020
Så snart operatøren har fått montert ladeutstyret, er det klart for full eldrift på to fergestrekninger på Nordmøre.
Vi kaller det Smølasambandet, og det dreier seg grovt fortalt om forbindelsen mellom Kristiansund og Smøla. Den som reiser fra byen må først ta ferga Seivik-Tømmervåg, som går til sørvestenden av øya Tustna og er en del av fylkesveg 680. På nordsiden av Tustna går ferga Sandvika-Edøy over til Smøla, og den strekningen er en del av fylkesveg 669.
Det var Vegvesenet som i sin tid startet med dette prosjektet for å ruste opp fergekaiene til eldrift og moderne standard. Nå er det en del av fylkesvegnettet til Møre og Romsdal.
To kontrakter
Fergekaia på Sandvika er håndtert som en egen anleggskontrakt, mens de andre tre ble slått sammen. Sandvika gikk ut på anbud i oktober 2018, med planlagt ferdigstilling høsten 2019. Christie & Opsahl fikk den jobben. De tre andre gikk ut på anbud ved årsskiftet 2018/19, og var planlagt ferdigstilt høsten 2020. Implenia fikk dette oppdraget.
Og Sandvika ble i og for seg ferdigstilt 1. oktober 2019, men det har pågått arbeid litt utover sommeren 2020.
- Sandvika ble bygd først, for der var det behov for nye liggekai til å kunne ta imot ei ekstra ferge. Så gamlekaia ble utvidet og det ble etablert ny brubås, og i tillegg ble det reservekai, forteller Trond Vidar Gjerde, som er den ene av fylkets to byggeledere for prosjektet.
Status i skrivende stund midt i november: Fergekaia på Edøya er i praksis ferdig, Seivika
Gå til medietDet var Vegvesenet som i sin tid startet med dette prosjektet for å ruste opp fergekaiene til eldrift og moderne standard. Nå er det en del av fylkesvegnettet til Møre og Romsdal.
To kontrakter
Fergekaia på Sandvika er håndtert som en egen anleggskontrakt, mens de andre tre ble slått sammen. Sandvika gikk ut på anbud i oktober 2018, med planlagt ferdigstilling høsten 2019. Christie & Opsahl fikk den jobben. De tre andre gikk ut på anbud ved årsskiftet 2018/19, og var planlagt ferdigstilt høsten 2020. Implenia fikk dette oppdraget.
Og Sandvika ble i og for seg ferdigstilt 1. oktober 2019, men det har pågått arbeid litt utover sommeren 2020.
- Sandvika ble bygd først, for der var det behov for nye liggekai til å kunne ta imot ei ekstra ferge. Så gamlekaia ble utvidet og det ble etablert ny brubås, og i tillegg ble det reservekai, forteller Trond Vidar Gjerde, som er den ene av fylkets to byggeledere for prosjektet.
Status i skrivende stund midt i november: Fergekaia på Edøya er i praksis ferdig, Seivika