Helsefagarbeideren
31.05.2019
Mange fysiske hjemmebesøk kan nå erstattes av virtuelle hjemmebesøk utført med audiovisuelle kommunikasjonsverktøy. En ny simuleringsmetode med brukermanual skal hjelpe helsepersonell å utnytte dem best mulig.
Når ny velferdsteknologi blir tatt i bruk i helsetjenesten, må de ansatte lære seg nye måter å arbeide på. Veslemøy Guise ved Universitetet i Stavanger har utviklet en simuleringsmetode med opplæringsmateriale som hun har testet ut i hjemmetjenesten og har tatt doktorgraden på arbeidet. Guises doktorgradsarbeid handler om virtuelle hjemmebesøk der pasienten kommuniserer med helsepersonell hjemmefra ved hjelp av audiovisuelle kommunikasjonsverktøy. Målet med forskningsprosjektet var å lage et opplæringsverktøy for folk som ikke hadde brukt simulering før. Det ble utviklet i samarbeid med sykepleiere, helsefagarbeidere og ledere i hjemmesykepleien i to kommuner, og testet ut på 14 ansatte i hjemmesykepleien.
Hun forteller i et intervju med Helsefagarbeideren at opplæring er nødvendig, siden nye arbeidsmetoder nå er på full fart inn i hjemmetjenesten.
- Det dreier seg om videotelefoni der pasienten bor hjemme. Opplæringsmaterialet er utviklet sammen med de ansatte som skal ta det i bruk, forteller hun.
Simuleringen utøves av helsepersonell, der en person spiller pasient og en person spiller pleier. Noen kan eventuelt være med som pårørende mens resten er observatører.
- Vi bruker utstyr som muliggjør videosamtale. Simuleringen innebærer at deltakerne sitter på hvert sitt rom og snakker sammen på avstand, slik som en ville gjort det i virkeligheten, forklarer hun.
Opplæringen er simuleringsbasert og kan brukes sammen med enkel teknologi av forskjellig type, og det fungerer slik at studentene simulerer scenarier med hverandre. Studentene bytter med andre ord på å være «pasient» og «helsepersonell», mens andre kan simulere pårørende.
Hensikten er å trene helsearbeiderne til å kunne gi helsehjelp til pasienter ved bruk av videotelefon der både pa
Gå til medietHun forteller i et intervju med Helsefagarbeideren at opplæring er nødvendig, siden nye arbeidsmetoder nå er på full fart inn i hjemmetjenesten.
- Det dreier seg om videotelefoni der pasienten bor hjemme. Opplæringsmaterialet er utviklet sammen med de ansatte som skal ta det i bruk, forteller hun.
Simuleringen utøves av helsepersonell, der en person spiller pasient og en person spiller pleier. Noen kan eventuelt være med som pårørende mens resten er observatører.
- Vi bruker utstyr som muliggjør videosamtale. Simuleringen innebærer at deltakerne sitter på hvert sitt rom og snakker sammen på avstand, slik som en ville gjort det i virkeligheten, forklarer hun.
Opplæringen er simuleringsbasert og kan brukes sammen med enkel teknologi av forskjellig type, og det fungerer slik at studentene simulerer scenarier med hverandre. Studentene bytter med andre ord på å være «pasient» og «helsepersonell», mens andre kan simulere pårørende.
Hensikten er å trene helsearbeiderne til å kunne gi helsehjelp til pasienter ved bruk av videotelefon der både pa