AddToAny

Ny veiledningsmodell er godt egnet til å oppnå læringsutbytter i sykepleiepraksis

Sykepleierstudenters evne til refleksjon står sentralt i et samarbeidsprosjekt om teamveiledning i Trøndelag.
Hovedbudskap

I denne artikkelen beskriver vi studenters opplevelse av en ny veiledningsmodell i praksisstudier. Vi stiller spørsmål ved om bruk av den nye modellen er riktig vei å gå, og om både veiledningsmetoden og evalueringsmetoden er det mest hensiktsmessige for studenter og veiledere. Teamveiledning er godt egnet for tredjeårsstudenter i sykepleie. Hvor stort ansvar er det riktig at studentene har for egen læring?

I denne artikkelen ønsker vi å sette søkelys på kvaliteten i praksisstudiene og organiseringen av veiledere i praksis. Hvor mye har studentene å si når en ny modell for veiledning skal innføres? Vi tenker det er viktige spørsmål å stille. Derfor har vi begynt å evaluere et prosjekt som har pågått siden 2019.

NTNU samarbeider med St. Olavs hospital

Prosjektet tar for seg veiledning av sykepleierstudenter i praksis og er et samarbeid mellom Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) og en medisinsk sengepost ved St. Olavs hospital.

Hensikten er å lette arbeidet som sykepleierne på avdelingen har med studentene, uten at det forringer kvaliteten på studentenes praksisstudier. Prosjektmodellen, som vi heretter kaller teamveiledermodellen, bygger på hovedveiledermodellen. I denne modellen har en sykepleier veilederansvar for flere studenter (1).

Teamveileder ble fristilt fra avdelingen i 20 prosent stilling for å kunne administrere og veilede studentene. Alle sykepleierne i avdelingen kunne veilede og dannet dermed et team. Vi ønsket å øke veiledningskompetansen blant ansatte. Derfor har flere av sykepleierne tatt en videreutdanning i praksisveiledning på 10 studiepoeng.

I starten av vakten ble det gjennomgått hva de ulike pasientene skulle ha av undersøkelser og behandling i løpet av vakten. Studentene valgte å følge opp pasienter som ga dem størst mulighet til å oppnå egne læringsutbytter. Det gjorde studentene uavhengig av hvilken sykepleier som var ansvarlig for pasienten. Slik ble studentene gjort ansvarlige for egen læring.

Studentenes meninger kommer i liten grad frem

Søkelyset var på studentenes læringsutbytter (2). Det finnes ulike metoder for å veilede studenter i praksis, men vi har funnet lite litteratur hvor studentenes meninger og opplevelse av veiledermodeller har kommet til uttrykk.

I forbindelse med innføringen av teamveiledermodellen ble modellen evaluert av studenter gjennom en prosjektbachelor. Prosjektbacheloren i sykepleie ved NTNU er et samarbeid mellom studenter, klinisk praksissted og lærer.

Studentene skriver et empirisk arbeid som bygger på feltstudier, og de gjennomfører datainnsamling og analyse. Vår artikkel tar utgangspunkt i to prosjektbacheloroppgaver som ble levert våren 2022.

Refleksjon gir økt læring

Uavhengig av veiledningsmodell skal praksisveiledere veilede, vurdere og gi studentene trygghet og mestringsfølelse. Samtidig skal praksisveiledere hjelpe studentene til å reflektere over ulike praksissituasjoner. Vår erfaring er at relasjonen mellom veileder og student kan påvirke læringsutbyttet fra praksis både positivt og negativt.

Alle delene av praksisstudiene skal være veiledet, helst av sykepleier, ifølge den nasjonale rammeplanen for sykepleierutdanningen (2). En forutsetning for at veiledning kan gjennomføres, er at det settes av tid. Veiledning av studenter i praksis er en sentral og viktig del av sykepleierrollen (4-9).

Les mer

Flere saker fra Sykepleien

Andrzej Gorecki er sykmeldt, men får ikke sykepenger. Han forstår ikke hvorfor.
Sykepleien 20.02.2024
Kanskje er det alderen, men jeg klarer bare ikke å mønstre den store begeistringen for den siste kunstig intelligens-bølgen.
Sykepleien 06.12.2023
Det finnes ikke en stor reserve av sykepleiere, viser denne studien. De aller fleste har relevante stillinger, selv om de ikke arbeider med direkte pasientkontakt.
Sykepleien 13.10.2023
DU VET KANSKJE at du har pensjonen din i KLP og at du har «offentlig tjenestepensjon», men vet du hva dette egentlig betyr for deg?
Sykepleien 13.10.2023
Sykepleie er som jazz. Hva kjennetegner jazz? Improvisasjon.
Sykepleien 28.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt