I denne artikkelen beskriver vi studenters opplevelse av en ny veiledningsmodell i praksisstudier. Vi stiller spørsmål ved om bruk av den nye modellen er riktig vei å gå, og om både veiledningsmetoden og evalueringsmetoden er det mest hensiktsmessige for studenter og veiledere. Teamveiledning er godt egnet for tredjeårsstudenter i sykepleie. Hvor stort ansvar er det riktig at studentene har for egen læring?
I denne artikkelen ønsker vi å sette søkelys på kvaliteten i praksisstudiene og organiseringen av veiledere i praksis. Hvor mye har studentene å si når en ny modell for veiledning skal innføres? Vi tenker det er viktige spørsmål å stille. Derfor har vi begynt å evaluere et prosjekt som har pågått siden 2019.
NTNU samarbeider med St. Olavs hospital
Prosjektet tar for seg veiledning av sykepleierstudenter i praksis og er et samarbeid mellom Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) og en medisinsk sengepost ved St. Olavs hospital.
Hensikten er å lette arbeidet som sykepleierne på avdelingen har med studentene, uten at det forringer kvaliteten på studentenes praksisstudier. Prosjektmodellen, som vi heretter kaller teamveiledermodellen, bygger på hovedveiledermodellen. I denne modellen har en sykepleier veilederansvar for flere studenter (1).
Teamveileder ble fristilt fra avdelingen i 20 prosent stilling for å kunne administrere og veilede studentene. Alle sykepleierne i avdelingen kunne veilede og dannet dermed et team. Vi ønsket å øke veiledningskompetansen blant ansatte. Derfor har flere av sykepleierne tatt en videreutdanning i praksisveiledning på 10 studiepoeng.
I starten av vakten ble det gjennomgått hva de ulike pasientene skulle ha av undersøkelser og behandling i løpet av vakten. Studentene valgte å følge opp pasienter som ga dem størst mulighet til å oppnå egne læringsutbytter. Det gjorde studentene uavhengig av hvilken sykepleier som var ansvarlig for pasienten. Slik ble studentene gjort ansvarlige for egen læring.
Studentenes meninger kommer i liten grad frem
Søkelyset var på studentenes læringsutbytter (2). Det finnes ulike metoder for å veilede studenter i praksis, men vi har funnet lite litteratur hvor studentenes meninger og opplevelse av veiledermodeller har kommet til uttrykk.
I forbindelse med innføringen av teamveiledermodellen ble modellen evaluert av studenter gjennom en prosjektbachelor. Prosjektbacheloren i sykepleie ved NTNU er et samarbeid mellom studenter, klinisk praksissted og lærer.
Studentene skriver et empirisk arbeid som bygger på feltstudier, og de gjennomfører datainnsamling og analyse. Vår artikkel tar utgangspunkt i to prosjektbacheloroppgaver som ble levert våren 2022.
Refleksjon gir økt læring
Uavhengig av veiledningsmodell skal praksisveiledere veilede, vurdere og gi studentene trygghet og mestringsfølelse. Samtidig skal praksisveiledere hjelpe studentene til å reflektere over ulike praksissituasjoner. Vår erfaring er at relasjonen mellom veileder og student kan påvirke læringsutbyttet fra praksis både positivt og negativt.
Alle delene av praksisstudiene skal være veiledet, helst av sykepleier, ifølge den nasjonale rammeplanen for sykepleierutdanningen (2). En forutsetning for at veiledning kan gjennomføres, er at det settes av tid. Veiledning av studenter i praksis er en sentral og viktig del av sykepleierrollen (4-9).