Våre Veger
10.11.2022
Et godt eksempel på hvor raskt og radig det kan gå når en tofelts europavei skal rustes opp.
EGENTLIG VAR DETTE oppdraget en opsjon for prosjektet Rødølstunnelen (som åpnet høsten 2020) lenger opp mot Filefjell. Men opsjonen ble aldri utløst.
Men så ble det blåst liv i planene for strekningen. Prosjektet bygget på en reguleringsplan som var vedtatt av Vang kommune i 2016. Den omfattet vei i dagen med 8,5 meter bredde og tre mindre kulverter. Det fantes byggeplan med arbeidstegninger fra 2016, men det hele måtte oppdateres og optimaliseres.
Da prosjektet lå inne som en opsjon til Øye-Eidsbru var den anslåtte kostnaden på 198 millioner kroner, tilsvarende 58.200 kroner pr. meter. Men så endret byggherren prinsippene for overvannshåndtering og frostsik
Gå til medietMen så ble det blåst liv i planene for strekningen. Prosjektet bygget på en reguleringsplan som var vedtatt av Vang kommune i 2016. Den omfattet vei i dagen med 8,5 meter bredde og tre mindre kulverter. Det fantes byggeplan med arbeidstegninger fra 2016, men det hele måtte oppdateres og optimaliseres.
Da prosjektet lå inne som en opsjon til Øye-Eidsbru var den anslåtte kostnaden på 198 millioner kroner, tilsvarende 58.200 kroner pr. meter. Men så endret byggherren prinsippene for overvannshåndtering og frostsik