AddToAny

NTP må følge opp der klimaplanen kommer til kort

NTP må følge opp der klimaplanen kommer til kort
DEBATT: Regjeringen har endelig lagt fram den nye klimaplanen. Økt pris på CO2-utslipp er et viktig element som vil påvirke transportsektoren.
Men planen må følges opp med en helhetlig politikk som løser summen av transportsektorens miljøutfordringer.

Gjennom tiltak og virkemidler som drøftes i klimaplanen for 2021-2030, skal ikke-kvotepliktig sektor (blant annet veitrafikken) i sum kutte sine utslipp med 45 prosent sett i forhold til 2005-nivå.

Både EUs og Norges klimapolitikk er nå basert på årlige utslippsbudsjetter, ikke bare et måle-år en gang i framtida. Nå telles hvert eneste år fram til og med dette året, denne gangen 2030. Å vente på mulige tiltak som kan gi effekt om mange år, er derfor ikke lenger en farbar strategi.

Ambisjonsnivået i klimaplanen er et steg i riktig retning, men blir kritisert for å være for lavt, i og med at EU nå har vedtatt å kutte totale utslipp med 55 prosent i forhold til 1990-nivå. Men det viktigste nå er kanskje ikke måldebatten, men hvilke tiltak og virkemidler som faktisk skal gjennomføres.

Økt CO2-avgifts b

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

FORSKNING: «Hvor stor effekt takstreduksjoner for 20 millioner kroner har på antall reiser med kollektivtransport, avhenger av hvordan takstreduksjonene innrettes», skriver artikkelforfatterne.
Samferdsel 02.03.2021
NYHET: Svenske politikere har fått nye detaljer å strides om etter at Trafikverket nå har levert en rapport som tar for seg ulike alternativer for høyhastighetsbaner for tog på strekningene Stockholm-Göteborg og Stockholm-Malmö.
Samferdsel 01.03.2021
NYHET: Utslippene fra veitrafikken går ned i Bergen, men ikke fort nok, ifølge den politiske ledelsen.
Samferdsel 26.02.2021
DEBATT: Regjeringens forslag om utbygging av E18 på Sørlandet bør få varsellampene til å blinke. Er planene basert på et prinsipp om at vi må få firefelts motorveier for høy fart, uavhengig av miljøulemper, naturødeleggelser og dårlig lønnsomhet?
Samferdsel 26.02.2021
KOMMENTAR: De uheldige økonomiske effektene av bompengefinansiering er velkjente i fagmiljøene. Men bompenger kan også gi dårligere politiske prioriteringer.
Samferdsel 25.02.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt