Våre Veger
30.06.2021
En ny Nasjonal transportplan er vedtatt, og her oppsummerer vi vegprosjektene som skal starte opp og eventuelt fullføres de første seks årene av planperioden.
OPPSTILLINGEN HER BLIR preget av mange prosjekter og mye tall, men er et viktig bilde av det som kommer av prosjekter på riks- og fylkesvegnettet de første seks årene i NTP-perioden.
En viktig forklaring på kostnadsbeløpene som er oppgitt: Dette indikerer brukes av statlige midler i første seksårs-periode av transportplanen. Totalkostnaden kan være mye større om prosjektet strekker seg inn i neste seksårsperiode. Eller om bompengefinansieringen er høy.
Ellers er Nye Veiers prosjekter i NTP ikke tidfestet for oppstart på samme måte som det er gjort for Statens vegvesen. Det skyldes at det i deres mandat er overlatt til styret i selskapet å vurdere utbyggingsrekkefølge og oppstartstidspunkt for prosjekter som er overført til selskapets portefølje.
Her er vegprosjektene slik de er vedtatt i Nasjonal Tranportplan:
AGDER
E18/E39 GARTNERLØKKA-KOLSDALEN
KOSTNAD: 1,3 milliarder + bompenger i første seksårsperiode.
UTBYGGER: Statens vegvesen
RV. 9 SETESDAL - utbedring
KOSTNAD: 500 millioner kroner. UTBYGGER: Statens vegvesen
ROGALAND
E39 ROGFAST, RANDABERG
KOSTNAD: 8,1 milliarder kroner i NTP-perioden. UTBYGGER: Statens vegvesen
E39 ÅLGÅRD-HOVE
KOSTNAD: Statens vegvesen 230 millioner kroner + bompenger i første seksårsperiode.
UTBYGGER: Statens vegvesen
E134 HELGANESKRYSSET-ARM HUSØY
- utbedring
KOSTNAD: 130 millioner kroner. UTBYGGER: Statens vegvesen
RV. 509 TRANSPORTKORRIDOR
KOSTNAD: 239 millioner kroner, og skal finansieres med bompenger.
UTBYGGER: Statens vegvesen
RV. 13 LOVRAEIDET-RØDSLIANE
KOSTNAD: 200 millioner kroner i første seksårsperiode. UTBYGGER: Statens vegvesen
RV. 42 GAMLE EIGERØYVEIEN- HOVLANDSVEIEN - utbedring
KOSTNAD: 337 millioner kroner. UTBYGGER: Statens vegvesen
VESTLAND
E39 ÅDLAND-SVEGATJØRN (Hordfast)
KOSTNAD: 1 milliard kroner + bompenger i første seksårsperiode.
Gå til medietEn viktig forklaring på kostnadsbeløpene som er oppgitt: Dette indikerer brukes av statlige midler i første seksårs-periode av transportplanen. Totalkostnaden kan være mye større om prosjektet strekker seg inn i neste seksårsperiode. Eller om bompengefinansieringen er høy.
Ellers er Nye Veiers prosjekter i NTP ikke tidfestet for oppstart på samme måte som det er gjort for Statens vegvesen. Det skyldes at det i deres mandat er overlatt til styret i selskapet å vurdere utbyggingsrekkefølge og oppstartstidspunkt for prosjekter som er overført til selskapets portefølje.
Her er vegprosjektene slik de er vedtatt i Nasjonal Tranportplan:
AGDER
E18/E39 GARTNERLØKKA-KOLSDALEN
KOSTNAD: 1,3 milliarder + bompenger i første seksårsperiode.
UTBYGGER: Statens vegvesen
RV. 9 SETESDAL - utbedring
KOSTNAD: 500 millioner kroner. UTBYGGER: Statens vegvesen
ROGALAND
E39 ROGFAST, RANDABERG
KOSTNAD: 8,1 milliarder kroner i NTP-perioden. UTBYGGER: Statens vegvesen
E39 ÅLGÅRD-HOVE
KOSTNAD: Statens vegvesen 230 millioner kroner + bompenger i første seksårsperiode.
UTBYGGER: Statens vegvesen
E134 HELGANESKRYSSET-ARM HUSØY
- utbedring
KOSTNAD: 130 millioner kroner. UTBYGGER: Statens vegvesen
RV. 509 TRANSPORTKORRIDOR
KOSTNAD: 239 millioner kroner, og skal finansieres med bompenger.
UTBYGGER: Statens vegvesen
RV. 13 LOVRAEIDET-RØDSLIANE
KOSTNAD: 200 millioner kroner i første seksårsperiode. UTBYGGER: Statens vegvesen
RV. 42 GAMLE EIGERØYVEIEN- HOVLANDSVEIEN - utbedring
KOSTNAD: 337 millioner kroner. UTBYGGER: Statens vegvesen
VESTLAND
E39 ÅDLAND-SVEGATJØRN (Hordfast)
KOSTNAD: 1 milliard kroner + bompenger i første seksårsperiode.