Bare de tre siste ukene har tiden foran skjermen økt med 15 prosent sammenlignet med de tre ukene før Norge ble stengt ned, viser en analyse fra tv-sjef Glenn Engebretsen i Kantar.
Tradisjonelt er januar og februar måneder vi sitter mye mer og ser på TV, men i år er mars langt sterkere.
NRK Nyheter har syv av de ti mest sette programmene på lineær-tv i mars. Alle nyhetssendingene på topplisten har over 940.000 seere. TV 2 gjør det best av mediehusene, og har økt markedsandelen sin fra 25,1 prosent til 26,8 prosent. NRK er fremdeles størst, med 46 prosent, men taper 1,2 prosentpoeng.
Samtidig opplever også strømmemarkedet stor vekst, alle plattformer øker der.
Det bekymrer imidlertid at annonsører faller i fra, og særlig fra april vil dette begynne å få konsekvenser for kanalene.
- April kan bli stygt, sier tradingdirektør Jarle Thalberg i mediebyrået GroupM.
Han sier hovedårsaker til at annonsører trekker kampanjer er for å spare penger, eller at budskapet må vente eller tilpasses situasjonen Norge befinner seg i.
Image-text:
Alle nyhetssendingene på topplisten i mars har over 940.000 seere
Arkivfoto: Kristine Lindebø


































































































