Skolelederen
08.12.2017
Over halvparten av norske femteklassinger er på de to høyeste nivåene i leseferdigheter. - Dette er veldig bra, og viser at den systematiske satsingen på lesing har gitt resultater, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Norske elever på både 4. og 5. trinn viser en klar framgang i lesing, og ligger langt over det internasjonale gjennomsnittet. Siden 2011 har Norge fått flere elever i toppsjiktet og færre elever på de laveste mestringsnivåene.
«Lesedugnad» gir resultater
Mens 52 prosent av de norske 5. klassingene lå over middels mestringsnivå i 2011, er denne andelen økt til hele 58 prosent i 2016.
- Dette er en viktig undersøkelse fordi den viser hvor godt elevene leser etter fire - fem år på barneskolen. Da skal de ha knekt lesekoden, og være i stand til å få kunnskap om andre fag ved å lese, sier direktør i Utdanningsdirektoratet, Erik Bolstad Pettersen.
- De gode leseresultatene er ikke tilfeldige. Med innføringen av Kunnskapsløftet fikk vi mer fokus på grunnleggende ferdigheter.
Gå til mediet«Lesedugnad» gir resultater
Mens 52 prosent av de norske 5. klassingene lå over middels mestringsnivå i 2011, er denne andelen økt til hele 58 prosent i 2016.
- Dette er en viktig undersøkelse fordi den viser hvor godt elevene leser etter fire - fem år på barneskolen. Da skal de ha knekt lesekoden, og være i stand til å få kunnskap om andre fag ved å lese, sier direktør i Utdanningsdirektoratet, Erik Bolstad Pettersen.
- De gode leseresultatene er ikke tilfeldige. Med innføringen av Kunnskapsløftet fikk vi mer fokus på grunnleggende ferdigheter.


































































































