AddToAny

- Norsk skole underbygger sosiale forskjeller

- Norsk skole underbygger sosiale forskjeller
Organisering av skolen kan skape og reprodusere sosial ulikhet, mener forsker.
Det er en stor oppgave å være lærer, og det er ikke alltid lett å være elev. Barna kommer inn i skolesystemet med ulik bagasje og med ulike ressurser på hjemmebane. I Norge har vi en visjon om likhetsskolen og at den skal gi alle like muligheter.
Slik er det ikke i praksis. Selv om flere offentlige utredninger og stortingsmeldinger slår fast at utdanning er nøkkelen til et inkluderende kunnskapssamfunn og at utdanning er det viktigste virkemiddelet for utjevning av sosiale forskjeller, er dette en vanskelig ting å få til i skolen.
- Skolen har et samfunnsoppdrag om å bidra til utjevning av sosiale forskjeller. Forskning har imidlertid vist oss at skolen ofte forsterker sosiale forskjeller og bidrar til sosial reproduksjon av ulikheter.
Det sier Anna Cecilia Rapp, førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU. Hun har i sitt doktorgradsarbeid gjort en studie av skolesystemet i en norsk middels stor by og en finsk middels stor by.
Hun forteller at norsk og finsk skole er interessante å studere, siden de gode finske Pisa-resultatene har fått en de
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

Skolelederen 03.12.2019
Å tolke og forstå læreplanene i LK20, og knytte innholdet til praksis i fagene, kan være en utfordring. Måten du jobber med matematikkfaget på, kan bidra til å trekke inn de sentrale elementene i overordnet del.
Skolelederen 03.12.2019
Lakselv videregående skole i Finnmark ligger på andreplass når det gjelder skårer for elevdemokrati og medvirkning i Elevundersøkelsen. I tillegg rapporterer elevene null mobbing. Skolen har oppnådd disse resultatene gjennom partnerskap mellom lærere og elever, under samlebegrepet ‘eleven som utviklingsagent'.
Skolelederen 03.12.2019
SKOLESLAG/ELEVTALL:
Skolelederen 03.12.2019
Skolelederen 03.12.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt