Skolelederen
03.12.2019
Organisering av skolen kan skape og reprodusere sosial ulikhet, mener forsker.
Det er en stor oppgave å være lærer, og det er ikke alltid lett å være elev. Barna kommer inn i skolesystemet med ulik bagasje og med ulike ressurser på hjemmebane. I Norge har vi en visjon om likhetsskolen og at den skal gi alle like muligheter.
Slik er det ikke i praksis. Selv om flere offentlige utredninger og stortingsmeldinger slår fast at utdanning er nøkkelen til et inkluderende kunnskapssamfunn og at utdanning er det viktigste virkemiddelet for utjevning av sosiale forskjeller, er dette en vanskelig ting å få til i skolen.
- Skolen har et samfunnsoppdrag om å bidra til utjevning av sosiale forskjeller. Forskning har imidlertid vist oss at skolen ofte forsterker sosiale forskjeller og bidrar til sosial reproduksjon av ulikheter.
Det sier Anna Cecilia Rapp, førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU. Hun har i sitt doktorgradsarbeid gjort en studie av skolesystemet i en norsk middels stor by og en finsk middels stor by.
Hun forteller at norsk og finsk skole er interessante å studere, siden de gode finske Pisa-resultatene har fått en de
Gå til medietSlik er det ikke i praksis. Selv om flere offentlige utredninger og stortingsmeldinger slår fast at utdanning er nøkkelen til et inkluderende kunnskapssamfunn og at utdanning er det viktigste virkemiddelet for utjevning av sosiale forskjeller, er dette en vanskelig ting å få til i skolen.
- Skolen har et samfunnsoppdrag om å bidra til utjevning av sosiale forskjeller. Forskning har imidlertid vist oss at skolen ofte forsterker sosiale forskjeller og bidrar til sosial reproduksjon av ulikheter.
Det sier Anna Cecilia Rapp, førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU. Hun har i sitt doktorgradsarbeid gjort en studie av skolesystemet i en norsk middels stor by og en finsk middels stor by.
Hun forteller at norsk og finsk skole er interessante å studere, siden de gode finske Pisa-resultatene har fått en de