Samferdsel
28.10.2016
Interessert i å teste selvkjørende kjøretøy på offentlig veg? Artikkelforfatteren fastslår at det i så fall ikke vil være bare-bare å sette i gang.
Testing av selvkjørende kjøretøy vil være mulig, men det vil gå minst ti år før lovverket vil tillate at slike biler blir solgt til vanlige forbrukere, tror artikkelforfatteren. Illustrasjon: wired.co.uk Det er for tiden mye snakk om automatiske kjøretøy og selvkjørende biler. Vi har lett for å tenke oss at disse bilene i byer er små og søte Google cars; de er selvkjørende og grønne, og de kommer på bestilling. Men de kan også være store hybrider, som en Volvo XC90, på en motorveg.
Les merSmarttelefonen har gitt nye forretningsmuligheter, og low assets -bedrifter som ikke eier produktene, men selger tjenester som AirBnB og Uber, vokser frem. En mobilitetstjeneste kan gjøres billigere om den gjøres selvkjørende; plutselig kan det bli billigere å abonnere på en slik tjeneste enn å eie bilen selv.
Apple, Google og Tesla er nye aktører som ser en mulighet, men gamle bilprodusenter, blant dem Ford og Volvo, utvikler også selvkjørende biler når de ikke lenger klarer å selge like mange biler som før, må man utvikle bedriften til å selge tjenester i stedet.
Selvkjørende biler kommer til å omskape byer. Det trengs færre biler, kanskje 10 20 prosent av dagens kjø


































































































